June 1, 2003
Det är så att tjejen å dom ska ha internet till 2 datorer. Dom har alltid haft 2 nätverkskort i en av datorerna. å det har fungerat med Telia 0.5mbit. Men nu har dom skaffat Glocalnet 8mbit. å nu vill dom ha routern ikopplad så inte ena datorn alltid måste stå på. Men jag får det inte att fungera. När jag kopplar i routern i modemet så slutar Lan lampan å lysa/blinka. Men routern fungerar. det är säkert.
Det jag tror som kan spöka är det här med ip adresser. Dom har fått ett ip från glocalnet. Men man kan väl inte ha samma ip i 2 datorer.?
Och en sak till. jag kommer inte in i routern vi http://192.168.0.1 från någon av datorerna :S
någon som vet nåt?
June 1, 2003
fungerar ej. men det skumma är det att lan lampan på modemet inte lyser/blinkar som det gör när man kopplat modemet direkt till datorn. När man kopplar in routern så lyser/blinkar den bara då och då. Modemet är ett Speedtouch Home POTS Network Terminator. Å routern är en Netgear RP 614 v2.
vad kan vara fel?
April 7, 2002
Har du rätt sorts kabel mellan routern och modemet?
Det finns två olika modeller, korsad och rak. Den borde vara rak men det kan skilja beroende på vad modemet vill ha. Routern ska också vara inställd på PPPoE när du kör glocalnet.
För att kontrollera ip-adresserna på de 2 datorerna så gör det enklast med programet ipconfig i en kommandoprompt
windows XP/2000
Start->kör->cmd->enter->ipconfig
win9X/Millenium
start->kör->command->enter->ipconfig
datorerna ska ha ipnummer som ser ut som 192.168.0.X (x kan vara en siffra mellan 2 och 254)
dessa ska fås automatiskt vi dhcp. Dhcp ställer du in i nätverksinställningarna.
lycka till!
April 7, 2002
får du inte upp en sida om du skriver in adressen 192.168.0.1 i IE
kolla vad du får för adress på datorn när du ställt in den på dhcp.
kontrollera med ipconfig.
du borde få en adress liknande 192.168.x.x där x är mellan 1 och 254
routerns adress slutar oftast på .1
du kan kontrollera routerns adress genom att skriva ipconfig /all i kommandoprompten, routerns adress står då som gateway.
April 13, 2004
Det ligger till så här ditt glocalnetsmodem är säkert förinställt för ditt internet, så vad du behöver göra är att nollställa dessa, ring glocalnet support och hör med dem hur du skall gå tillväga med detta, jag hade själv detta problem, och fick just den hjälp du antagligen behöver, jag har nämligen en likadan router 😛 Sedan får du skriva in dina uppkopplingsuppgifter i routerns inställningar och sedan skall det funka 😛
Lycka till! 😀
June 1, 2003
men jag förstår inte varför jag nite ens kommer åt routern fast jag inte ens har modemet ikopplat. det som gör mig så fundersam.
Kan man ta bort alla anslutningar å bara ska 1 ny. det finns nåra st nu när dom har haft flera nätverkskort i en dator. hur får man bort dom?
1 Guest(s)