June 16, 2004
Godmorgon, jag sitter här med en polare och har LAN men vi får ju inte igång nätverket! Jag hittar inte hans dator och han hittar inte min dator! Båda är uppkopplade mot internet så det måste ju bara vara något lite fel nånstans eller? Snälla hjälp oss så vi kan börja game:a lite =)
Tackar och bugar på förhand!
June 1, 2005
Samma ip grup, Båda har t.ex "192.168.0.XXX" som ip nummer?
Samma arbets grup? Båda har t.ex "LAN" som arbetsgrup.
Deta är små standard grejer som man måste ha i ett windows nätverk för att hitta varandra lätt.
PS för att kolla ip kan du alltid använda ipconfig i konsol (Kör->cmd->ipconfig) och för att se om ni hittar varandra så är ping ett bra komando (Kör kör->cmd->ping XXX.XXX.XXX.XXX(ip:t))
Hoppas det funkar med bara deta. =)
January 8, 2003
Det är bara för en att byta så ni är i samma arbetsgrupp sen kan du kolla å ni har ipx protokollet installerat på "mina nätverksplatser" sen där i sidan visa mina nätverks anslutningar. Och där högerklickar du på den anslutningen som används och tar egenskaper. Där ser du vilka protokoll som är instellerade för att lägga till Ipx/spx tar du instellera och sen protokoll så kommer den fram. Sen hoppas jag ni hittar varandra så ni kan lana.
June 16, 2004
Okej ska kolla det där du sa.
Men iaf så bytte vi så båda har MSHOME som arbetsgrupp. Jag kan hitta hans dator när jag söker på "Sök" men han hittar inte min. Och jag kan inte gå in på hans då kommer det fram en ruta som säger:
"//Kontoret(datornamnet) är inte tillgänglig. Kanske har du inte berörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp."
Vad ska jag göra nu? =)
Tackar för hjälpen !
1 Guest(s)