Problem med mailserver...|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med mailserver...
ullet
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
May 10, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 10, 2005 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan, jag har tänkt sätta igång en server för att köra min domän på, först o främst mail men även ev. web.

Jag har skaffat mig en enkel mailserverprogramvara (Visnetic Mail Server), men jag har fått problem med att den inte vill ta emot mail från alla. Verkar som den hakar upp sig vid kommandot BDAT. Vissa BDAT verkar gå igenom men andra fastnar (servern disconnectar sändande smtp-server), har fått känslan att det handlar om mail som innehåller binära filer som inte når fram.

Är det nån som har nån aning om hur man kan komma runt ett sånt problem? Är ju inte vidare bra ifall man inte kan ta emot mail innehållandes vanliga bilder och/eller Word-dokument t ex.

Tacksam för svar.

//U

Shadowhunter-[DaK]-
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
Member Since:
May 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
888911
May 12, 2005 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet tyvärr inte hur du ska lösa ditt problem 🙁 . Tittade bara in och skrev ett litet medelande så att du inte skulle känna dig bortglömd med dina "0" svar wink .

Vet hur det känns 😛 .. Det är bara du och jag som inte har fått något svar på denna delen av forumet cry ..

Sanca
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 308
Member Since:
December 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
889495
May 13, 2005 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag försöker svara så gott jag kan, men när jag inte kan så svarar jag ändå 🙂
Om du hade haft problem med Apache Webserver kanske jag kunde hjälpa dig.

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
Member Since:
May 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
889601
May 13, 2005 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det någon spec ISP du har problem emot?
Kollat runt bland inställingar i dit mail-server prog?
Någon säkerhetssak?

ullet
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
May 10, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
889809
May 14, 2005 - 1:03 am
sp_Permalink sp_Print

picks2 wrote: Är det någon spec ISP du har problem emot?
Kollat runt bland inställingar i dit mail-server prog?
Någon säkerhetssak?

Jag har problem med hotmail men även ett företag som kör egen server, vet dock inte vad dom använder för mjukvara... Jag har provat alla inställningar jag kan hitta, men inget har gjort nån skillnad...

Hittar ingen inställning som verkar ens i närheten ha nåt med det att göra...

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
Member Since:
May 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
890162
May 14, 2005 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det bara filer från dessa ISP.er som inte kommer fram?
Eller alla mail?

AxelS
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
December 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
994361
December 22, 2005 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

Hej,

BDAT är ett relativt nytt SMTP verb som definieras genom RFC 3030. Problemet är troligen att den SMTP server man försöker skicka till inte förstår verbet BDAT.

Lösningen är förstås att använda en mailklient som inte skickar BDAT utan som använder verbet DATA (se RFC 2821). Man kan testa det här genom att köra en SMTP session via Telnet mot aktuell SMTP server.

Men sen nämns att problemet uppträder mot bl a Hotmail. Jag testade det här mot Hotmail och de servrarna tar inte emot BDAT (jag använde Outlook av bekvämlighetsskäl och tracade med hjälp av Tamosofts CommView). Däremot tar de emot DATA.

Men just Hotmail är knepigt när man försöker sätta upp en egen outbound mailserver. Har man inte egen maildomän och full kontroll över den (bl a DNS, där MX och A records ligger) är det lätt hänt att man fastnar i någon antispam regel som för tillfället ligger på Hotmail.

En del Sendmail baserade SMTP servrar verifierar avsändarservern med ett AUTH anrop (TCP port 113) och väntar sej ett eko som svar, han man sin SMTP server bakom en brandvägg måste man hantera det annars vägras man session.

Men byt mailklient - det finns massor - och kolla att den kör med DATA verbet istället för BDAT så är Du en bit på väg!

AxelS
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
December 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
994369
December 22, 2005 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Sorry for a problem in my note. The Hotmail supports BDAT, but my test mail hangs because outbound mail is checked by the Symantec Antivirus and this software doesn't recognise the BDAT verb! However, notifications concerning Antispam problems still apply!

(I wrote in english as usual, apologies again, but I hope that this is readible even to swedes!)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL