February 23, 2004
Jag har i flera år kört ett nätverk här hemma enligt följande modell;
Dator A står som server, en kabel går från Cabel-modemet in i datorn i nätverkskort 1. Från nätverkskort 2 går sedan en annan nätverkssladd in i en hub som sedan de andra datorerna kopplas in i. Internetdelningen har varit möjlig tack vare en mjukvarurouter, kallad Winroute. Winroute har dock börjar strula mer än vanligt senaste tiden och jag undrar därför vad det finns för andra alternativ?
Har ni några tips på lösningar? Finns det andra bättre mjukvaruroutrar? Eller är andra lösningar att rekommendera?
MVH.
Karl Fridolf
November 4, 2002
Frille wrote: Jag har i flera år kört ett nätverk här hemma enligt följande modell;
Dator A står som server, en kabel går från Cabel-modemet in i datorn i nätverkskort 1. Från nätverkskort 2 går sedan en annan nätverkssladd in i en hub som sedan de andra datorerna kopplas in i. Internetdelningen har varit möjlig tack vare en mjukvarurouter, kallad Winroute. Winroute har dock börjar strula mer än vanligt senaste tiden och jag undrar därför vad det finns för andra alternativ?
Har ni några tips på lösningar? Finns det andra bättre mjukvaruroutrar? Eller är andra lösningar att rekommendera?
MVH.
Karl Fridolf
Köp en hårdvarubrandvägg/router dom är så billiga nu så det är nästan slit och släng varning. 3coms OfficeConnect serie är bland dem bästa, jag är helnöjd med min.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
February 23, 2004
Ja, i stort sett så är det bara internet som delas ut via den här datorn. Jag använder dock datorn dagligen, men det skulle kunna vara skönt att ha den avstängd utan att internet försvinner från alla de andra datorerna.
Har Win XP någon inbyggd Internetdelning också?
January 20, 2002
Adam wrote: Hur många datorer har du utöver servern?
Jag skulle nog köpt ett par nätverkskort till till routern och sedan installerat smoothwall eller clarkconnect...
Köpt ett par nätverkskort till routern ?? Det lät inte riktigt rätt!
Har du en router och en server, vad ska du då med extra NIC till?
December 5, 2003
Adam wrote: Hur många datorer har du utöver servern?
Jag skulle nog köpt ett par nätverkskort till till routern och sedan installerat smoothwall eller clarkconnect...
Sköts iofs med två nätverkskort och hub precis som han kör idag, några extra nätverkskort har han inte nytta av. Två jätteenkla och säkra alternativ dock, bra mkt bättre än en billig hårdvarurouter.
August 20, 2002
Föreslår att du installerar IPCop http://www.ipcop.org. Fungerar perfekt med mycket enkelt gränssnitt (precis lika enkelt som "hårdvaruroutrarna", hög säkerhet och mycket bra prestanda (inga faktiska throughputbegränsningar här inte). Har frågor kring installation etc så är du välkommen att höra av dig så hjälper jag gärna till.
1 Guest(s)