January 18, 2002
Har ett nätverk som går till en D-Link DI-604 som sen går till en internet anslutning.
Undrar hur jag ska göra i WinXP för att installera nätverken så vi kan skicka saker till varandra. Jag försöker skicka mellan datorerna genom MSN med det går bara 10kb/s. Om jag går till alternativet att installera ett nätverk med en nav (switch) säger den att jag inte ska ta detta alternativ eftersom nätverket blir öppet för andra. Hur ska jag göra för att skicka saker mellan datrerna?
EDIT: Att tillägga är att jag kan inte pinga nån av datorerna...
October 22, 2002
dela på filerna kanske ?
högermusknapp -----> egenskaper --------> dela ut
sedan så kan dem se dina grejer när dem går in på:
den här datorn ------> mina nätverksplatser ------> visa datorer i arbetsgrupp -------> namnet på datorn -------> filen som du delade finns här....
October 22, 2002
asusamdxp wrote: jag kan inte se nån av datorerna trotts att dom är i samma arbetsgrupp. men spela roll, om jag vill skicka saker mellan datorerna genom MSN. Har alltid funkat för mig men nu går det bara 10kb/s.. varför?
alltså du måste förstå att MSN har en egen server, när du skickar saker till andra så GÅR den inte direkt till din kompis, utan den går till en server och sedan till din kompis..
SEDAN nu när du ser de andra datorerna i arbetsgruppen så är det bara att draga och droppa..
svårare är det inte..
July 18, 2003
CasO wrote: [quote=asusamdxp]jag kan inte se nån av datorerna trotts att dom är i samma arbetsgrupp. men spela roll, om jag vill skicka saker mellan datorerna genom MSN. Har alltid funkat för mig men nu går det bara 10kb/s.. varför?
alltså du måste förstå att MSN har en egen server, när du skickar saker till andra så GÅR den inte direkt till din kompis, utan den går till en server och sedan till din kompis..
SEDAN nu när du ser de andra datorerna i arbetsgruppen så är det bara att draga och droppa..
svårare är det inte..
asusamdxp wrote: Jo, men när jag skickade skaer mellan datorerna genom MSN eller ICQ gick det lika snabbt som om de skickade bara genom nätverket. en 700mb fil gick på en minut och kanppast gick den igenom MSN server. hur ska jag göra nu då?
Nej precis, det går inte genom MSN servern hur du än bär dig åt.. själv tror jag att det beror på WindowsXPs inbyggda brandvägg... eller, det nästan måste vara den.
Och för att kunna dela filer bör du ha Installerat Client for Microsoft Networks samt File and Printer Sharing for Microsoft Networks under Kontrollpanelen --> Nätverksanslutningar --> Egenskaper.
(Lite TCP/IP är inte heller dumt att ha, men det antar jag att du redan har..)
1 Guest(s)