July 27, 2003
Hej!
Jag har köpt ett D-link 604
Och jag får bara nätverket att funka på en av dom två datorerna som är ihop kopplad.
Jag hittar den andra datorn om jag söker efter andra datorer på nätverket men jag får ingen tillgång till den.Det står typ att administratören måste ge mig tillstånd för att kunna komma åt den andra datorn.
Fattar inte riktigt hur jag ska ställa in så att dom får tillgång till varandra.
Kan även säga att internet funkar på bägge.
July 27, 2003
jarlen wrote: Du måste skapa en utdelning på varje dator, högerklicka på någon mapp, välj fliken dela ut.
Klicka på Dela ut mapp nånting, sen svara att du kan dela ut utan att använda guiden. Tryck okej..Det brukar vara det felet när man inte kommer åt varandra som du beskriver.
Jag har gjort allt det du beskriver men det hjälper inte.
Edit:
Så här ser meddelandet ut
[Image Can Not Be Found]
July 27, 2003
Jalle64 wrote: Har bägge burkarna samma operativsystem, samt vilken adress får du från routern till de olika burkarna? Det bör vara automatiskt på bägge (DHCP), och som någon annan här sa att du måste dela ut på bägge dartorerna 😛
På den ena datorn är det Svensk Xp och på den andra är det engelsk XP media edition. Kanske det är det som är problemet?
Jag tror jag ska pröva att ha samma version på bägge datorerna!
På den ena datorn är ip: 192.168.0.164 och på den andra är ip:192.168.0.124 och DHCP verkar vara inställt ok.
March 14, 2001
Vet för länge sedan att jag hade problem med att min brandvägg spärrade fildelnings-jollet i windows och då fick man detta felmeddelande, löstes med att helt enkelt släppa igenom trafik till "microsoft file and printer sharing".. vet ej om det är så i ditt fall men värt att kolla upp kanske, även om du helt enkelt inte har aktiverat fil och skrivardelning i nätverksinställningarna..
July 27, 2003
Jag kör med brandväggen som finns på routern och enligt den så är all trafik mellan datorerna öppen.
Fil och skrivar delning är igång, det har jag kollat massor av gånger,och det funkar att skriva ut på skrivaren från bägge datorerna.
Jag kommer även åt routern från bägge datorerna.
Jag har läst en massa FAQ's om routern och nätverk men alla tips jag har fått har inte hjälpt 🙁
1 Guest(s)