February 10, 2002
Har 2 st datorer hemma. Den ena har 2 st nätverkskort och delar ut internet till den andra genom 1 av de. Men jag får det inte att funka. Har suttit 4 timmar nu och snar slår jag sönder nått....Dator 1 som delar ut internet hittar och kan pinga Dator 2 men har ingen behörighet att komma åt utdelade filer. Dator 2 kan inte pinga Dator 1 men den kommer åt utdelade filer. Internet på Dator 2 får jag inte att funka. Har provat manuellt genom guiden på NH och genom att köra "konfigurera nätverk" otaliga gånger.
Verkar som att problemet ligger i att Dator 2 inte kan pinga Dator 1. Tycker jag har testat allt men nu behöver jag hjälp desperat..
edit Har XP Pro på båda datorer.
January 31, 2003
May 9, 2001
Själv tycker jag att det är enklast att köra manuella IP adresser mm efter den dator som delar ut internet.
Det nätverkskort på datorn som delar ut internet som går till den andra datorn/switchen/hub:en brukar automatiskt få IP-adressen 192.168.0.1 och nätmask 255.255.255.0
Den andra datorn ställer man då in manuellt på 192.168.0.2 som IP.
Sedan ställer man in Default Gateway och DNS på 192.168.0.1 (den dator som delar ut internet).
Internet --> Nätverkskort 1 på dator 1
Nätverkskort 2 på dator 1 --> Dator 2
Nätverkskort 2 på dator 1 får alltså IP 192.168.0.1
Man måste alltså "meddela" Dator 2 vart internet finns någonstans.
Det finns alltså på Dator 1
Eftersom Dator 2 är kopplat till Nätverkskort 2 på Dator 1 så måste man ange att internet "finns" på IP adress 192.168.0.1 (dvs. Dator 1)
Shit, det blev ju invecklat. Man skulle lagt upp en bild istället.
February 10, 2002
Tack för hjälpen allihopa, fick till det nu 🙂 Zonealarm hadde visst buggat ut så man såg ingen ikon men den var igång ändå. Men så fort jag här igång en brandvägg nu så funkar inte internet på den andra datorn. Är det några speciella portar jag måste öppna för att få det att funka?
February 10, 2002
Hittar inte åt nån såndan inställning. Sitter med ZoneAlarm just nu och jag har lagt till den andra datorns ip (192.168.0.2) i "trusted zone" men det vill inte funka ändå. Men om jag försöker gå ut på nån sida på den andra datorn och sedan springer tillbaka till den som delar ut och kollar i loggen och tillåter sidans ip så kommer jag ut på vissa sidor...fast det blir ju lite jobbigt att hålla på så..
February 10, 2002
Verkar som om problemen aldrig tar slut... Installarde nyss Sygate Personal Firewall för att se om det funkade med den. Det slutade med en blåruta då windows startade och sedan startade datorn om sig. Fick till det med systemåterställning som tur var... Men det var första och sista gången jag använde Sygate.. Någon som kan rekommendera en bra brandvägg för jag får inte det här att funka med ZoneAlarm.
2 Guest(s)