May 31, 2001
Har precis idag köpt mig en netgear 624 eftersom den verkar vara så himla bra... men jag har en annan uppfattning tror jag.
Har nämligen ett litet problem.
För det första så har jag ett 54mbit Wlan-kort i min laptop (ett intelkort) och när jag prövar att tanka ner nåt från internet så går det endast i kanske 5 mbit istället för normala 10-11 mbit. För om jag kopplar av wlanet och sätter i sladden så funkar det att dra ner i ca: 10 mbit.
Prövade även att slå av krypteringen och det blev bara en marginell skillnad.
Tycker det verkar helskumt... routern ska ju palla 108mbit... hur fan ska de gå till när min endast klarar 5mbit???
Har kollat lite i netgears support... men där hittar man inget.
Nån som är klok på den här routern?
November 19, 2004
Inte just den, sitter på en WGT634u, med den fungerar det klockrent, får ut 50% av 11 mbps och 50% av 54 mbps med b respektive g kort.
precis som man ska.
Använde även en WGT624 till att få 10/10 till ett lan, fungerade klockrent.
Säker på att du inte bara läser fel, så du inte blandar ihop Mbps eller Mbit/s med MB/s, stoor skillnad.
May 31, 2001
Xun wrote: Inte just den, sitter på en WGT634u, med den fungerar det klockrent, får ut 50% av 11 mbps och 50% av 54 mbps med b respektive g kort.
precis som man ska.Använde även en WGT624 till att få 10/10 till ett lan, fungerade klockrent.
Säker på att du inte bara läser fel, så du inte blandar ihop Mbps eller Mbit/s med MB/s, stoor skillnad.
jag blanda inte ihop en 50-lapp och 500-lapp 🙂
Nån som kan hjälpa mig? Annars får man väl reklamera skiten och skaffa en d-link som iallafall funkar.
May 23, 2001
Kolla så du är verkligen säker på att ditt trådlösa körs i 54mbit. Låter som det körs i 11mbit. Man brukar få aktivera G standarden i routern, brukar inte vara inställt från början. Kolla också vad du har för signalstyrka, ju längre bort från routern desto lägre signalstyrka och då blir det lägre överföringshastighet.
Routern klarar bara 108mbps tillsammans med andra netgear produkter, en liten fuling de gör där 🙂
March 27, 2003
Och dessutom är 108mbps teoretiskt. Dvs det blir mycket lägre med alla felkollar och kryptering osv...
Jag har en WGT624 och ett tillhörande PCI-kort (också från Netgear som stödjer "samma" G 108mbps). Med 128 bitars kryptering på detta kommer jag upp i 54 mbps vid full signal.
EDIT: En siffra försvann...
May 31, 2001
stormaz wrote: Är dessutom halv duplex på nätverk så med 54 kommer man upp i max 22, om man har en väldig tur.
Det står att den kör i 54 och har full signal.
Att det är inbyggd wlan ska väl knappast spela roll...
Och om det går halvduplex så ska det ju som ovan vara 22... men jag har ju i princip 5.
Har inte testat med annat pcmcia-kort... vill ju inte ha nåt sånt heller så...
Så jävla mysko.
För det funkar ju som sagt bra om man kör via ethernet.
Synd att Netgeat har så extremt skum support annars kunde man ju ringa.
Nån annan som har nån idé?
May 31, 2001
Ebola wrote: såg ju nu att dom hade en support här i Sverige så man kan ringa...
Dom kunde inte göra så mycket...
Men vad laddar ni andra som har wlan ner i? Jag ligger som sagt runt 450-500kB/s på mitt BBB som är 10mbit.
Det känns härligt att utnyttja skiten... eller inte.
2 Guest(s)