Problem med överföring mellan Server och arbetsdatorn.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med överföring mellan Server och arbetsdatorn.
Angen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 28, 2003 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är så att jag börjar tröttna på att bara kunna överföra filer mellan min server dator och min arbetsdator i omkring 1mbps, oavsett om jag använder FTP, DC eller Windows nätverk.
Servern kör Windows 2000 Professional, min arbetsdator kör Windows XP Pro. De har samma chipset på nätverkskorten, Realtek 8139.

Jag har prövat allting på min server! Jag vet för övrigt att det är den det är fel på, för jag var på LAN i helgen och min dator körde i 10mbps när jag laddade från andra, men servern orkade bara med i runt 1 - 2mbps. Jag har bytt PCI plats, bytt nätverkskort, bytt ut mina IDE sladdar, flyttat runt mina hårddiskar för att se om det kanske var värmeproblem, avinstallerat nätverkskortet, installerat om det, tagit bort det helt och satt i ett helt annat (testat tre kort totalt, samma sak ?), testat att sätta både Full duplex 100mb och halv duplex, testat med en hårddisk i, båda hårddiskarna i, samma resultat. Hårddiskarna jag har är en Maxtor Diamondtjohej på 60gb och en Seagate Barracuda på 120gb. 7200 rpm:are båda två självklart, barracudan på 8mb cache men iaf...
När jag även överför i 2.5mbps (sällan) så ligger datorn på full load i princip, server burken då... Är för övrigt en AMD Thunderbird 800mhz med 512mb SDRam, Asus A7V moderkort. Visst, inte världens kraftfullaste, men man ska väl kunna ladda i 10mbps? Nåja...

Är det så att filöverföring mellan Xp och 2000 är knas eller vad? 🙂
Testat allting Jag vet, därför jag behöver hjälp att se om någon kanske har haft samma problem och vet någon häftig liten sak man kanske skulle kunna göra? 😉 Nåja... All hjälp är välkommen, tråkigt att ladda ner i 1mbps med en 10/100mbps switch full duplex när man är på Lan (och här hemma 😉

Tack på förhand!

Edit: Jaha... Nu gick filöverföringen upp i 8mb/s, men nu gick den ned till 2.4 igen? Vad tusan håller datorn på med ? 🙂 En till grej, kabeln har jag bytt ut och testat andra, fungerade inte det heller. Har 2 st 5 meters vanliga TP kablar till Switchen.

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
445057
October 28, 2003 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur mår windowset på servern? Virus/spy ware eller dyl?.

Jag har en p2 266 som server och den är konstant belastad, och trots jag har 100 mbit nic i tankar jag som mset i 1.60 mb/s innan ikväll.

Angen
Medlem
445107
October 28, 2003 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Har Norton Antivirus 2004 senaste installerat, Ad-Aware 6.0 som tagit bort allt skit, surfar aldrig på den... Får väl ge den en rejäl spark istället? =)

Draupner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
445371
October 29, 2003 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns problem mellan w2k servrar och XP maskiner när det gäller nätverk. Kommer inte ihåg vad det är men sök på Microsofts knowledgebase.

Angen
Medlem
446622
October 30, 2003 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har trixat och mixtrat lite... Kommit fram till att hårddiskarna inte kan skriva snabbare än 3.4mbps, det gäller båda hårddiskarna. Det verkar som de blir "flaskhalsade" eller något. Flashat BIOS precis, vilket inte heller hjälpte. Win2k verkar inte fungera med Onboard ATA100 bootning. Nu fungerar DMA läget iaf, enligt BIOS. När jag dock är inne i Windows så kör den fortfarande i PIO *grrr* Får inte bukt med problemet... Läst på knowledge base, googlat osv... ingenting fungerar. Bah.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 90
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL