September 18, 2003
Det är så att jag börjar tröttna på att bara kunna överföra filer mellan min server dator och min arbetsdator i omkring 1mbps, oavsett om jag använder FTP, DC eller Windows nätverk.
Servern kör Windows 2000 Professional, min arbetsdator kör Windows XP Pro. De har samma chipset på nätverkskorten, Realtek 8139.
Jag har prövat allting på min server! Jag vet för övrigt att det är den det är fel på, för jag var på LAN i helgen och min dator körde i 10mbps när jag laddade från andra, men servern orkade bara med i runt 1 - 2mbps. Jag har bytt PCI plats, bytt nätverkskort, bytt ut mina IDE sladdar, flyttat runt mina hårddiskar för att se om det kanske var värmeproblem, avinstallerat nätverkskortet, installerat om det, tagit bort det helt och satt i ett helt annat (testat tre kort totalt, samma sak ?), testat att sätta både Full duplex 100mb och halv duplex, testat med en hårddisk i, båda hårddiskarna i, samma resultat. Hårddiskarna jag har är en Maxtor Diamondtjohej på 60gb och en Seagate Barracuda på 120gb. 7200 rpm:are båda två självklart, barracudan på 8mb cache men iaf...
När jag även överför i 2.5mbps (sällan) så ligger datorn på full load i princip, server burken då... Är för övrigt en AMD Thunderbird 800mhz med 512mb SDRam, Asus A7V moderkort. Visst, inte världens kraftfullaste, men man ska väl kunna ladda i 10mbps? Nåja...
Är det så att filöverföring mellan Xp och 2000 är knas eller vad? 🙂
Testat allting Jag vet, därför jag behöver hjälp att se om någon kanske har haft samma problem och vet någon häftig liten sak man kanske skulle kunna göra? 😉 Nåja... All hjälp är välkommen, tråkigt att ladda ner i 1mbps med en 10/100mbps switch full duplex när man är på Lan (och här hemma 😉
Tack på förhand!
Edit: Jaha... Nu gick filöverföringen upp i 8mb/s, men nu gick den ned till 2.4 igen? Vad tusan håller datorn på med ? 🙂 En till grej, kabeln har jag bytt ut och testat andra, fungerade inte det heller. Har 2 st 5 meters vanliga TP kablar till Switchen.
September 18, 2003
Jag har trixat och mixtrat lite... Kommit fram till att hårddiskarna inte kan skriva snabbare än 3.4mbps, det gäller båda hårddiskarna. Det verkar som de blir "flaskhalsade" eller något. Flashat BIOS precis, vilket inte heller hjälpte. Win2k verkar inte fungera med Onboard ATA100 bootning. Nu fungerar DMA läget iaf, enligt BIOS. När jag dock är inne i Windows så kör den fortfarande i PIO *grrr* Får inte bukt med problemet... Läst på knowledge base, googlat osv... ingenting fungerar. Bah.
2 Guest(s)