Problem med router/DHCP - tappar ständigt kontakt med nätet.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med router/DHCP - tappar ständigt kontakt med nätet.
Swesent
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
July 29, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 28, 2006 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade en Netgear router för dryga månaden sedan. Hade problemet att denna tappade kontakten med internet jämt o ständigt. Bara jag satt o vardagssurfade så kunde den helt plötsligt ställa sig och tugga varpå "Sidan kan inte visas" kom fram. Öppnade ett nytt Explorer-fönster o den stod bara och "Identifierar inställningar för Proxy".

Enda sättet att lösa detta var att endera sitta o vänta i fem - tio minuter och det kunde hoppa igång av sig självt igen, eller så fick jag gå in på routerinställningarna - in på status och klicka på "Renew" varpå internet kom tillbaka. Kom inte fram till vad som orsakade det problemet så jag köpte en ny router - denna gång en D-Link.

Satte dit nya routern och internet fungerade felfritt i dryga tre veckor - inga nedkopplingar över huvud taget! Men bara för ett par dagar sedan så började internet att hoppla av precis som tidigare. Ibland kan jag bara surfa en till två minuter innan kontakten brakar. Då får jag gå in på routerinställningarna och där finns det endera "DHCP Renew" eller "DHCP Release" att klicka på.

Jag klickar på "DHCP Renew" varpå ett meddelande kommer upp där det står "DHCP Connecting". Detta meddelande uppdateras var tredje sekund och efter ca 45 sekunder så står det "DHCP Connection Failed". Klickar på samma knapp igen --> "DHCP Connecting" i några sekunder till varpå det till slut står "DHCP Client Connected" och vips så går internet igång igen.

Men detta måste jag alltså upprepa varannan minut vilket blir EXTREMT störande! Kör jag onlinespel, t.ex. World of Warcraft, så kan jag klara mig lite längre - upp till 30 minuter om jag har tur innan jag blir bootad till login-screenen med ett "Connection Lost".

Har sökt lite på internet (bla. på http://www.annoyances.org) och funnit några andra som råkat ut för samma problem men utan några distinkta lösningar. De tipsar iaf. om att det kan vara något problem som inträffar när windows försöker förnya DHCP-kontakten och internet brister.

Har kontaktat min ISP o fått veta att det är dem som har hand om DHCP-servern men kan inte få tag på någon "kunnig" att prata med förrän till veckan - och detta är OLIDLIGT! Är det någon som kan ge några tips på vad jag kan kolla eller göra för att bli av med detta ständiga nedkopplande? (Det är alltså ett vanligt bredbandsmodem jag är uppkopplad via.)

Naturligtvis har jag sett till att jag har senaste firmwaren till routern samt provat fabriksåterställa den - men utan förbättring.

Vad jag inte heller kan förstå är hur den fungerade perfekt de första tre veckorna innan problemet kom. Kan inte åminna mig att jag gjort några som helst ändringar på någonting som kan ha bidragit till detta problem. Är inte heller så pigg på att köpa ytterligare en ny router då risken föreligger att samma problem fortgår.

Snälla hjälp mig med detta om ni kan.

Tack för er tid och eventuella hjälp!

/ Swesent

Avatar
Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1063963
July 29, 2006 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det ADSL du har så skulle jag kolla en gång till att det är det första jacket som du har modemet kopplat till, eller så är där en felkoppling i ditt hus som kanske är gjord nyligen eller kanske glapp någonstans i en kabel 😛 😕

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 25
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL