September 30, 2004
Tjenare, jag har problem med mitt nyinskaffade ADSL2+ från Telia. Enligt deras tomtar på supporten så synkar mitt modem bara upp i 8.1Mb/sek. trots att det är ett modem som är specat för 24mbit. Då menar dom att man ska ta bort förlängniskablar och router och annat som man kan tänkas ha kopplat till. Jag har dock inget inkopplat och inga extra kablar, utom en vanlig 10m cat5 kabel då den som kom med var 1m eller så. Någon som har en aning om vad som kan vara problemet?
February 21, 2005
September 30, 2004
Att jag inte kommer upp i 24mbit är jag klart medveten om, men modemet skall ändå synka upp i 24mbit mot deras server! Den faktiska hastigheten som jag sedan kommer att kunna ladda hem i kanske inte stiger över 8.1mbit trots allt sen, men det är trots allt troligt att den kommer att stiga något, med tanke på att jag bor i centrala sthlm och alltså inte har särskilt långt till min telestation.
Frågan kvarstår alltså vad som kan göra att modemet inte synkar upp med korrekt hastighet...
February 2, 2005
Bor själv i stockholm och har telia 24Mbit. Har haft samma problem som dig, men efter ett mail till supporten så visade det sig att dom hadde 'lagt' inn mig fel i telestationen som dom beskriver.. Dom på telefon supporten verkar inte ha någon koll alls på det hela, så prova ett mail i stället. Med tp test får jag runt 13Mbit, man kan vel inte räkna med mer?
May 6, 2002
p0lser wrote: Bor själv i stockholm och har telia 24Mbit. Har haft samma problem som dig, men efter ett mail till supporten så visade det sig att dom hadde 'lagt' inn mig fel i telestationen som dom beskriver.. Dom på telefon supporten verkar inte ha någon koll alls på det hela, så prova ett mail i stället. Med tp test får jag runt 13Mbit, man kan vel inte räkna med mer?
Jag får 18Mbit med TPtest. Tankar i ca 1750 kb/s som bäst. Har Telia 24Mbit jag också.
Edit: Loka: Vilket modem har du? Zyxel 640H ?
March 5, 2002
Loka wrote: [quote=padda]Edit: Loka: Vilket modem har du? Zyxel 640H ?
Jag har ett ZyXel 660H Triple Play
Det är det man kan köpa av telia för 695:-... Finns det inget ADSL2+-modem längre? Finns det bara routrar och skit? Eller kan man helt avaktivera routern i modemet? Vi som har egen utrustning och avancerade router/firewalls vill ju ha en direkt anslutning till modemet, såhär ska det ju se ut:
sis0: flags=8843
mtu 1500
options=8
inet6 fe80::209:5bff:fe1b:b8e8%sis0 prefixlen 64 scopeid 0x2
inet 217.209.15.120 netmask 0xffffff00 broadcast 217.209.15.255
ether 00:09:5b:1b:b8:e8
media: Ethernet autoselect (100baseTX)
status: active
2 Guest(s)