Problem med telia eller d-link modem|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med telia eller d-link modem
Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 283
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 20, 2004 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja.. har installerat telia-adsl och trådlöst nätverk från d-link hemma.
Nu är problemet att modemet tappar uppkopplingen var 5 min (har tagit tiden) om är frånkopplad i 30 sek typ och sedan kan man fortsätta. Det är jävligt störande när man kör cs och det står connection problem i 30s.

Vad är det som är fel? Någon som har samma problem?

Har en D-link DI-624 router och ett D-link DLS-300G modem

Telia ADSL 0.5

Tack på förhand

/Marqz

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
649335
June 20, 2004 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla om du kan uppdatera "drivrutinerna" till routern. Kolla också PPPoE (rätt?) om det är konfigurerat rätt på routern. Telia stödjer inte det...

Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
649345
June 20, 2004 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är "Dynamic IP Address" som är aktiverat och jag har uppdaterat routern med den senaste firmware:n för att få bort problemet. Det hjälpte dock inte. Det är nästan exakt var femte minut som ADSL Link-lampan slocknar och den tänds igen efter ca en halvv minut.

falo-korven
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
649657
June 20, 2004 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är säkert samma fel som jag har med min DI-514,Man blir ut-loggad med jämna mellan-rum,Jag ringde D-Links support och dom sa att det berodde på Telias servrar som var överbelastade.Men med min gamla router Di-804(inte trådlös)så blir jag aldrig ut-loggad.Så jag undrar om D-Links gamla produkter är bättre en deras nya ?...

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
649670
June 20, 2004 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

händer samma sak utan routern?
Bara att koppla bort den och prova ju.
Men skaffa då brandvägg på din dator först.
Sen är varken Dlink lr telia kända för att vara stabila...

falo-korven
Medlem
649717
June 20, 2004 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp med eller utan DI-804 så blir jag inte ut-loggad,Men direct då jag kopplar in DI-514 routern så kan det funka 12timmar eller 3minuter innan jag blir ut-loggad...Ju mer trafik det är på internet typ kl20.00 en söndags kväll(var tredje minut) ju fortare blir man ut-loggad...Och D-links support nekar inte att problemet finns,Dom sa att dom skickat fel-rapporten till Taiwan(tillverkaren)men jag vet inte hur länge man ska vänta på att en lösning kommer...

falo-korven
Medlem
649741
June 20, 2004 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Och det är när jag är aktiv(spelar,surfar)som jag blir ut-loggad.Men jag har löst problemet för mig i alla fall tillfälligt,Jag använder min gamla router(DI-804)kopplad mot ADSL-Modemet,Kopplar in min DI-514 i en av nätverks-portarna,kopplar bort DHCP-servern på 514:an och låter 804:an sköta ip-utdelningen,Då funkar mitt lokala nätverk och det trådlösa nätverket och jag blir aldrig ut-loggad från mitt Telia ADSL...

falo-korven
Medlem
649751
June 20, 2004 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var inte den lösningen som jag hade tänkt mig då jag köpte DI-514 för att byta ut min gamla DI-804 router för att få en trådlös uppkoppling till övervåningen och köra med kabel till min huvud-dator på nedre våningen... 🙁

Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
649957
June 21, 2004 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

det är ingen som känner till om det hjälper att uppdatera firmwaren på modemet då? eller kanske på routern... jävligt störande problem.

Jag blir också utloggan även om jag inte har routern emmelan men jag tvivlar på att det beror på överbelastning.. farsan har precis samma abbonemang på sitt kontor i stan och där fungerar det felfritt.

MVH

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
650021
June 21, 2004 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Marqz wrote: det är ingen som känner till om det hjälper att uppdatera firmwaren på modemet då? eller kanske på routern... jävligt störande problem.

Jag blir också utloggan även om jag inte har routern emmelan men jag tvivlar på att det beror på överbelastning.. farsan har precis samma abbonemang på sitt kontor i stan och där fungerar det felfritt.

MVH

Men då är det ju inte routern.
Antingen telia lr modemet...
Prova med ett annat modem, samt kolla upp ifall du kan byta firmware på modemet...

falo-korven
Medlem
650428
June 21, 2004 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Marqz wrote: det är ingen som känner till om det hjälper att uppdatera firmwaren på modemet då? eller kanske på routern... jävligt störande problem.

MVH

Men om du har tex Telia ADSL så blir du ut-loggad automatiskt om du inte är aktiv på internet om du inte har nåt program som håller igång uppkopplingen typ Connection Keeper,det kan inte vara det som är ditt problem ?

Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
650747
June 22, 2004 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej tror inte det.. har connection keeper igång plus att jag har hört att telia tagit bort den automatiska utloggningen. dessutom är jag aktiv när det kopplar ner.. det konstiga är att den inte verkar koppla ner bara tappa uppkopplingen i 30 sek sen är man inloggad igen..

Suppe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
651522
June 23, 2004 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en Dlink Di 624 med och har samma problem när vi ska spela kopplar det ner med jämna mellan rum.
Har provat med olika firmware både till routern och dom trådlösa korten men med samma resultat.
Har givit upp nu och ska sälja s..... för att köpa något annat och testa om det går bättre.

Körde förut en Dlink Di 614+ och den funka kanon aldrig några problem med den.

Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
651825
June 23, 2004 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

hade en nätverkt tekniker hemma idag... han hade diverse testinstrument och kom fram till att linan till teliastationen var dålig.. det va nåt jordfel eller nåt.. hör av mig om det fixar sig.

/Marqz

Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
652091
June 23, 2004 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

nu fungerar det... efter att nätverksteknikern varit här och konstaterat att det nog var signalen som var för svag eller att det var något jordfel så fungerar det =)

Har kan nog ha ringt till telia och sagt vad han trodde och sedan gjorde telia nåt så att det blev bättre... 😛

MVH Marqz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 133
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL