April 27, 2002
Har nyligen fått en D-link DI-514 router samt ett DWL-510 trådlöst nätverkskort, och började naturligtvis omedeltbart installera dem. Routern verkade fungera fint, inga problem vid installation och internet fungerade genast.
Nu, däremot, har problemen börjat uppstå... För det första så kan jag överhuvudtaget inte få någon trådlös kontakt mellan datorn och routern. Den hittar inget nätverk, och oavsett vad jag ställer in så vill den inte koppla upp. Kortet är installerat korrekt, och lampan blinkar (jävligt snabbt, precis som WLAN lampan på routern)
Allting är inställt enligt manualen, och all mjukvara är installerad.
Ett annat, mindre men likväl irriterande, problem är att internet verkar koppa ner spontant. Det märks framför allt när jag pingar ut på IRC. Det går inte att reconnecta förrän jag tryckt "Logga In" i IC-Login (där jag förövrigt fortfarande står som inloggad)
April 27, 2002
jag har nu konstaterat att det verkar som att själva överföringen mellan routern och nätverkskortet är för svag, om jag drog ut datorn en bit från väggen så fick jag kontakt, och ställde jag mig mellan datorn och dörren så dog det direkt 🙂
nu får vi se om jag reklamerar skiten (max 25m mellan router och kort) eller om jag försöker mig på en egen liten antenn-lösning 😛
January 6, 2002
Har har själv använt trådlöst i snart 1 år det fungerar mycket bra, men det som beskrivs att lina försvinner i bland har jag upptäckt för min del att där jag hade datorn först fanns det både el ledning och vatten ledning bara 30 cm från burken . men jag flyttade den ca 1,5 meter från dessa sedan har jag inte haft några problem..
läs en bra beskrivning om trådlöst på http://www.dustin.se/natverk
Åke
1 Guest(s)