November 13, 2003
Skaffade en trådlös bredbandsdelare från Level 1, WBR-3404 TX och ett trådlöst nätverkskort WPC-0301, till en bärbar. Båda på 54mbps.
Jag kopplade in delaren till datorn med en kabel som vanligt och pillade lite med DHCP:n i delaren och fick den att dela ut adress osv till den stationära.
Men den bärbara vill inte vara med.
Jag får kontakt med AP:n och signalen är nästan på topp konstant.
Men den får inte något IP osv...
Sätter jag ett fast IP som stämmer överens med delarens setup händer lika lite.
Jag får konstant ping timeout och kommer inte åt vare sig routern eller min stationära.
Vad är problemet? Jag har inte testat med en kabel till den bärbara än, men undrar om det ska ha någon betydelse.
Är det någon som har lite tips på vad man kan göra för att få sakerna att funka?
Sitter på XP SP2 på båda datorerna, brandväggarna är aktiverade på båda så det borde väll inte ha någon betydelse med tanke på att den stora får allt den behöver.
Alla tips mottages. Gärna om någon annan har erfarenhet av Level 1:s produkter.
November 13, 2003
Det stämmer mycket bra Oxis... Det är MAC-kontroll på den men jag har lagt in adressen som den skall vara och även satt på alla rättigheter på båda till full.
Jag gjorde en firmware uppdatering och vips ok den bärbara fram på listan över datorer som var inlaggda i MAC-listan.
Men den fick lika mycket, eller lite, kontakt som innan så inget spår av IP där.
När jag satte på den stationära så kom genast datorns namn fram istället för @ip1 eller vad det var..
Men den bärbaras kom aldrig fram.
Skall testa att ladda hem de senaste drivrutinerna/firmware till allt och se om det hjälper något.
November 13, 2003
Har kommit på vad det var nu..
Hade Wep aktiverat och när den stängdes av så vips, hittade allt alla och jag kunde pinga både hit o dit.
Så då kommer frågan. Hur skall man konfa det så att man har krypteringen på?
När jag är inne i delaren kan jag välja mellan WEP 64/128/256 bitars kryptering, och även massa andra som WPA 801.1x osv..
När jag valt WEP 64 tex så ska man skriva in en 10 siffror lång nyckel.
När jag sedan pillar på den trådlösas kryptering ska jag bara skriva in 5.. Ingen hittar någon när det är gjort.
Hilfe bitte! Vill inte endast ha MAC kontrollen.
1 Guest(s)