Problem med uppkopplingen (lång text, knepigt problem)|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med uppkopplingen (lång text, knepigt problem)
spupilot
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
May 16, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 16, 2006 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Jag har lite problem med min internet uppkoppling. Ska göra mitt bästa till att försöka förklara problemet.

Jag har telia LAN uppkoppling, dvs hela mitt område har ett LAN och sen delar vi internet eller nått sånt. Hur som helst för att detta ska funka behöver jag en konverterare, vet inte vad den fyller för funktion men den heter: Wzilite converter WL-200, tydligen så konverterar den 100baseT/TX om det säger er något.

Här kommer problemet, jag får en fungerande IP i en sekund sen försvinner den i en sekund för att komma tillbax och så håller det på. Jag har alltså fullt fungerande internet i en sekund. Jag har en router som kopplar upp hela tiden så under den sekunden hinner jag surfa på vissa hemsidor (inget som är för stort) men kan inte göra något utöver det.

Först trodde jag problemet låg hos Telia men dom förnekar allt och säger att problemet är hos mig (dom har tydligen haft tekniker på plats som har kollat).

Sen gjorde jag en rolig upptäckt, om jag drar ur kontakten för konverteraren i ca 5 min så får jag en fungerande uppkoppling i 5-7min, men sen återgår det till det vanliga.
Min tanke var då att den ev. blev överhettad, men har försökt med en hemmabyggd kylning och kunde utesluta det. (egenligt specif. så ska den klara +70 så det borde ändå inte vara ett problem).

Under den sekunden min uppkoppling försvinner så slocknar en lampa som det står FDX på. den indikerar om jag har fullt duplex eller inte om jag har förstått det rätt. med andra ord så blinkar den och när den lyser har jag internet och vise versa.

Har testat byta kablar, har testat att koppla ut routrar, har tittat i konverteraren för glapp, kan inte hitta nått fel.

Någon utav er experter som kan ge mig några råd och kanske en lösning till och med 🙂

tack på förhand.

ps finns en knapp som styr MDI-II till MDI-X jag vet inte vad det är för skillnad och har testat med båda men det funkar inte, men knappen har pajat så den är alltid på MDI-II och det har den vart på i nått år, innan va den på MDI-X, vet inte vad det e för skillnad.

spupilot
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
May 16, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1042575
May 19, 2006 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Blev till att byta konvertern, men nu funkar det, får väl aldrig veta vad som var fel 😛
/tack ändå 🙂

Andreas_Brogren
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
May 24, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1044040
May 23, 2006 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Förmodligen fel på konvertern? 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL