December 24, 2002
Hej,
Har tidigare skrivit inlägg om att bygga en egen brandvägg m.m.
Men är nu lite inne på att köpa en brandvägg för montering i 19" rack eftersom jag tänkt köpa ett rackskåp.
Nu undrar jag om det finn någon här med erfarenheter av sånna. Tänkte mest på om man köper en begangnad. Hur fungerar det?
Går dom att använda eller måste man ha abbenemang för dem?
Vet att man kan ha abbonemang för inbyggt virusskydd/spam filer m.m. Men för själva brandväggen och VPN?
Har kikat på en http://www.tradera.com/Industr.....n-45111267
Om jag köper en sån, kommer jag att kunna konfa den som vanligt? Hur är prestandan jämfört med en vanlig hemma router?
Har testat Dlink: 624+, 524UP, 804HV och en Netgear RP614, jag är inte riktigt nöjd med prestandan när jag använder dessa. Så jag vill ha en bättre/snabbare VPN brandvägg + en separat GBswitch. Givigtvis 19"
February 21, 2003
watchguard 2 är en sunking firewall...
du behöver licens för att tanka ner uppgraderingar etc... men om ditt mål är pfsense eller monowall så är det ett trevligt chassi...
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
December 24, 2002
tiggre wrote: watchguard 2 är en sunking firewall...
du behöver licens för att tanka ner uppgraderingar etc... men om ditt mål är pfsense eller monowall så är det ett trevligt chassi...
Nja, ett framtida mål är m0n0wall
Men varför är denna så sunkig? vad är det som är så kasst med den?
(tänk på priset, vill inte lägga 10 000kr eller mer på en brandvägg)
Fungerar den alls utan licens?
August 27, 2003
Håller med tiggre där, riktigt dålig firewall men chassit är ju fint 🙂
För hemmabruk är det ju bättre om du kör med pfsense på PC-arkitektur. Alternativt kan du installera Quagga/Zebra på den så fungerar den kanoners som router, emulerar en generic cisco mer eller mindre. Dock är det mer till för riktig routing (OSPF, BGP, ISIS) etc och är väl kanske inte speciellt optimalt om du kopplar in den i ditt vanliga hem-bredbands-abbonemang.
pfsense på PC-arkitektur eller en begagnad Cisco PIX är mitt förslag 🙂
1 Guest(s)