November 28, 2003
Jag får Bredbandsbolagets bredband genom telejacket i januari och ska precis köpa ny dator innan jul. När den nya datorn kommer vill jag sätta ihop ett nätverk med den nya datorn och den gamla.
Hur gör jag detta på bästa, enklaste sätt??
Om jag köper en 4 portars UBS-hub, kan jag då få tillgång till internet på båda datorerna eller är det bara den ena (den som är kopplad till Internet), som får tillgång till uppkopplingen?
Måste få snabbt svar! :cy:
November 28, 2003
Okey =)
men funkar det här:
Jag kopplar ihop "Bredbands-modemet" med en router
som i sin tur är kopplad till X antal datorer.
Funkar internet på alla då, bara sådär??! 😀
i sånna fall ere ju inte så svårt som ja trodde
för i en guide jag läste här va de en beskrivning som sa att
den ena datorn måste va på för att den andra skulle ha tillgng till internet...
verkar lite onödigt..
Men tack för hjälpen =)
March 15, 2002
Daffy96 wrote: Okey =)
men funkar det här:
Jag kopplar ihop "Bredbands-modemet" med en router
som i sin tur är kopplad till X antal datorer.Funkar internet på alla då, bara sådär??! 😀
i sånna fall ere ju inte så svårt som ja trodde
för i en guide jag läste här va de en beskrivning som sa att
den ena datorn måste va på för att den andra skulle ha tillgng till internet...
verkar lite onödigt..Men tack för hjälpen =)
Det du läste om var nog isf när man anväde en dator för att dela ut internet, med en router behövs dock inte det.
October 19, 2002
May 23, 2001
webzonen wrote: En router är väll dock nödvändig om man skall kunna spela samma spel på olika datorer?
Njae, nu vet jag inte hur det är med bredbandsbolaget vdsl/adsl eller va de nu har valt att kalla det. Dock så om du har bredbandsbolagets vanliga 10 Mbits bredband så får du fem IP adresser och behöver bara en vanlig switch eller hubb...
Dock är det väl ganska skönt att ha en router, den stoppar ju massa attacker och skit, så jag rekomenderar att du köper en sån och pluggar in, de kostar ju inte så mycket nu heller.
August 5, 2003
stormaz wrote:
Dock är det väl ganska skönt att ha en router, den stoppar ju massa attacker och skit, så jag rekomenderar att du köper en sån och pluggar in, de kostar ju inte så mycket nu heller.
Kan ju påpeka att en router inte stoppar några intrång. För att vara petig så brukar dock dagens "hemmaroutrar" ha inbyggd brandvägg och switch. En router sorterar trafiken. Den skapar en lista på IP och MAC adresserna i nätverket. Om det skickas ett paket som inte finns med i routerns routingtable, skickas den vidare ut i den stora världen (internet). Om man inte får flera IPadresser från ISP:n skulle jag starkt rekommendera en router. Ett annat alternativ är att ha en proxyserver. Alltså en dator som gör det jobb en router gör. Detta är bra om man vill övervaka trafiken på nätverket på ett enkelt sätt. Men routern har dock klara fördelar i hemmanätverket.Köp dock inte den billigaste tex Dlink 604. Då ber du om broblem.
May 23, 2001
Pattle precis som du säger så är ju en router bara en router alltså en som routrar trafik mellan två eller flera olika nät. Vore väl bättre om jag hade skrivit bredbandsdelare, vilket jag tycker är ett bättre namn eftersom det de nu kallar routrar är egentligen tre saker i en.
1 Guest(s)