Publikt IP oåtkomligt från eget nätverk|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Publikt IP oåtkomligt från eget nätverk
edebro
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 2, 2003 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt problem är detta;

Jag har en webbserver dit jag har kopplat ett domännamn. Problemet är bara att jag inte kommer åt servern genom att varken gå till http://domännam.com eller http://publikt_ip

Altså alla utanför nätverket kommer åt servern, men inte någon dator som tillhör vårt nätverk.
Servern står bakom en router (PheeNet 4 portars trådlös). Grejen är att det fungerade skitbra innan vi bytte router. Innan körde vi också en router från PheeNet, dock en äldre modell.

Jag har givetvis mappat port 80 till serverdatorn.

Är det någon som har varit med om något liknande problem, och har en bra lösning?

Oerhört tacksam för svar.

XaMMi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 540
349908
June 2, 2003 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har samma problem, dock ingen lösning.
Men jag tänker bevaka tråden ifall någon vet.
Ska fråga dataläraren på vår skola ifall han vet.

Twinsen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1842
349927
June 2, 2003 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan inte connecta till din egen burk genom routern, alltså via dnsen eller public-ipt. Det kanske beror på vilken router man kör, men så är det för mig. För att connecta till din burk måste du alltså skriva in din dators ip och inte public-ip.

edebro
Medlem
349992
June 3, 2003 - 6:43 am
sp_Permalink sp_Print

twinsen: Precis! Jag kan altså komma åt servern med mitt interna ip. Men detta bidrar till problem då jag kanske har satt upp en sub-domän och sköter omdirigeringen genom host headers.

Sen vill man även försäkra sig att sidan verkligen fungerar utåt (så att den inte är nere osv).

Jag har mailat till företaget som tillverkar den, men dom bad mig endast kontakta återförsäljaren.
Jag ska dock prova igen.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
350166
June 3, 2003 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju klart att du inte kommer åt servern med domännamnet eller wan ip från någon dator i det interna nätverket.
Det domänet är ju länkat till routerns ip nummer... när en klient gör en förfrågan till domännamnet så skickar routern vidare till servern i det interna nätverket.

Om du ska connecta till din router så använder du routerns lan (interna) ip.. om någon annan ska connecta så använder dom routerns wan (externa) ip.

Ip:et på servern är ju inte samma som ip:et som domännamnet är länkat till.

Så vill du komma åt servern från det lokala nätverket så får du ta serverns ip. Vill du komma åt servern från någon annanstans i världen får du ta routerns ip.

edebro
Medlem
350200
June 3, 2003 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore: Snälla, anta inte att alla är totala nybörjare ok.

Jag vill inte komma här och få en massa "fiender", inte på min första post iaf 😉

En router fungerar iaf så här, jag har telia adsl. Telia erbjuder bara en IP-adress.
Routern tilldelar alla datorer som är kopplade till den ett internt IP (via DHCP), så att man ska kunna redirecta trafik till en specifik dator.

Altså säg att min serverdator har det interna IP:t 192.168.0.101, och mitt publika IP är 217.211.242.215.

Routerns jobb är ju då att skicka trafiken till den dator jag har angett. I detta fall har jag angett att all trafik på port 80 ska gå till min serverdator.

Påstår du då att jag inte ska kunna komma åt den webbsidan (webbservern) via någon annan dator i samma nätverk? Isf har du fel.

Jag vet inte om jag var otydlig eller om du bara dumförklarade mig, men jag ska altså komma åt en webbsida på servern, inte komma åt själva servern via fildelning/nätverk.

Som sagt, det fungerade innan jag skaffade den här nya, mer avancerade routern.

Jag har iaf mailat till PheeNet (tillverkaren) och frågat...igen.

Coore
Member
Medlem
350216
June 3, 2003 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte antagit dig som en nybörjare.
Du behöver inte förklara för mig hur en router fungerar det vet jag mycket väl.

Nej jag har inte fel.
Det domännman dom du har registrerat är ju kopplat till det ip nummret du har fått utav telia. Om du sitter i ett nätverk bakom routern och knappar in det domännamnet så kommer det inte funka, för när du är på den sidan av routern så skickar inte routern vidare dig till servern som är i det interna nätverket.

För att komma åt webservern i erat lan så måste ni alltså använda er av det ip nummret som servern har, eller dess datornamn.

NGrinda
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
350596
June 3, 2003 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Jag har inte antagit dig som en nybörjare.
Du behöver inte förklara för mig hur en router fungerar det vet jag mycket väl.

Nej jag har inte fel.
Det domännman dom du har registrerat är ju kopplat till det ip nummret du har fått utav telia. Om du sitter i ett nätverk bakom routern och knappar in det domännamnet så kommer det inte funka, för när du är på den sidan av routern så skickar inte routern vidare dig till servern som är i det interna nätverket.

För att komma åt webservern i erat lan så måste ni alltså använda er av det ip nummret som servern har, eller dess datornamn.

Stämmer till 100%

Coore
Member
Medlem
350601
June 3, 2003 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp, synd att han inte vill lyssna när man försöker hjälpa honom dock.

edebro
Medlem
350712
June 4, 2003 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

Okej, låt oss nu säga att detta skulle vara fallet. Varför fungerade det då förut?
Då körde vi också en router. Av samma fabrikat, men en lite äldre modell.

Och sen skulle jag gärna vilja ha en förklaring på varför det skulle vara så. Routern bör ju behandla alla förfrågningar detsamma oavsett från vilket IP dom kommer!?

Coore
Member
Medlem
351280
June 4, 2003 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

För att innifrån ditt nätverk är routern igentligen bara en switch.

tänk såhära... Ifall routern skulle behandla dina förfrågningar på samma sätt som ifrån andra datorer, hur skulle du då kunna komma åt och confa din router då? Då blir du ju vidare skickad till en annan dator ifall du ska confa via en webläsare.

Att det funka kan jag inte svara på, men jag tvivlar på att det gjorde det.

Ett tips är att döpa datorn till http://www.namnet.com så kan du använda den adressen i ditt interna nätverk.

edebro
Medlem
351367
June 5, 2003 - 1:12 am
sp_Permalink sp_Print

Coore: Men routern har ju ett eget internt IP-nummer som jag går till för att konfigurera routern. I mitt fall hittar jag den på det interna IP:t http://192.168.0.254/

Jag går altså inte till det publika IP:t för att configga mitt nätverk.

Jag måste säga att du har helt fel i detta avseende. Och jag förstår inte varför du tvivlar på att det fungerade förut. Varför skulle jag hitta på något sådant om det inte var sant?!

Ärligt talat så är jag den enda jag har hört talas om som har detta problemet. Sitter du själv bakom en router?
Isf råder jag dig att prova sätta upp en ftp eller dylikt och försöka komma åt den genom ditt publika IP, och jag lovar att du kommer att lyckas.

PS. Att döpa datorn till http://www.namnet.com är ju en rätt fattig lösning. Grejen är ju att jag vill kunna se så att DNS-servrarna gör sitt jobb korrekt. T ex se till att sub-domäner kommer på sin plats osv.

Coore
Member
Medlem
351371
June 5, 2003 - 1:40 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag sitter bakom en egen router. Och ifall jag skriver in routerns wan ip nummer så kommer jag till routern, det gör även ifall jag skriver in det lokala ip:et.
Jag har coore.mine.nu. Går jag in på den adressen på min dator så kommer jag till min router och inte till min webserver.
Så nej, jag lyckas inte.

Jag tror inte att du ljuger. Men jag vet ju inte ifall det är något mera du har ändrat.
Men visst, det kanske finns routrar som funkar som din gammla gjorde. Men jag har aldrig sett någon.

Ja, det är en fattig lösning, men det funkar.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
351451
June 5, 2003 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

En router skiljer på inkommande och utgående trafik. Din router filtrerar antagligen inte på trafik från insidan, om du nu inte kan lägga till en sådan regel?

edebro
Medlem
351467
June 5, 2003 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

69link: Jag förstår inte riktigt hur du menar. Menar du att jag aldrig ens lämnar nätverket när jag skriver in mitt publika IP?

Om du menar så, när jag skriver in domännamnet då? Då måste den ju hur som helst ta en tripp till DNS-servern och tillbaka.

Det ska ju inte spela någon roll från vilket IP förfrågningen kommer. Routern bör ju endå bara tolka det som vilken förfrågan som helst och göra det den är inställd att göra.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
351493
June 5, 2003 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

@Edebro: Vad jag menar är att din router struntar i att PAT-filtrera trafiken som kommer från insidan. Kanske kan du skapa en regel för det, kanske inte.

Se det som två nätverksinterface. Ett på insidan (eth1) och ett på utsidan (eth0). I din router finns en regel som hanterar PAT (Port Address Translation) på trafik som kommer från eth0 (utsidan). Kommer trafiken via eth1 så kommer trafiken aldrig att traversera PAT-filtret.

När du skriver ditt domännamn så gör den först en förfrågan till DNS-servern om vilket IP du ska till. Sen försöker din browser göra en 3-vägs handskakning med web-servern (om den hittar dit).

edebro
Medlem
351499
June 5, 2003 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

69link: Tackar, äntligen ett bra svar. Då gäller det altså bara att hoppas på att detta går att ställa om.

Har du något tips på vad jag kan söka efter i dokumentationen? PAT kanske?

Detta _måste_ ju gå att ställa om, annars känns det jävligt ruttet.

igge-
Medlem
Forum Posts: 2
351574
June 5, 2003 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore: Jag sitter bakom en router å för mig funkar de presis så som Edebro vill att de ska göra. Så allså har du fel.

Coore
Member
Medlem
353620
June 8, 2003 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du läser vad jag skrev tidigare så skrev jag att det kanske finns routrar som klarar det, men jatt jag inte visste.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 84
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL