Råd ang router för bredband 250 | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Råd ang router för bredband 250
This topic is locked
David Nordvall
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
Member Since:
december 7, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1
september 10, 2014 - 10:08 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej på er

Jag behöver några goda råd om vad jag ska tänka på angående mitt nätverk här hemma.
Har precis beställt bredband 250 från comhem. Vi bor i ett parhus på ca 120kvm byggt i trä.
Nedervåningen består av hall,kök,kontor och vardagsrum. På övervåningen har vi fyra sovrum.
Grejen är att de som bodde i huset tidigare har dragit ett ”hobbynätverk” i huset, sladd för sladd så att säga.
I kontoret sitter ett nätverksuttag som mynnar ut i köket. Bredvid det uttaget sitter ett annat där sladden går upp till ett av sovrummen, bredvid detta uttag sitter ytterligare två nätverksuttag som går till två av de andra sovrummen, alltså sladd för sladd.

Inkommande comhemuttag sitter nere i vardagsrummet så där kommer jag sätta routern som comhem skickar med.
Det är en Compal CH7284E, https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrustning/compal-ch7284e-44306
Jag kommer nog att disabla routern i denna och bara använda som modem. Men här måste jag sätta en switch för att koppla mot digitalboxen,teven, htpc:n samt wiiU om jag vill köra trådat (annars funkar nog alla med wifi).

Från modemet så får en sladd gå in till kontoret där jag har en netgear wndr 3700
Netgear WNDR3700 N600 Dual-band – Inet.se
som agerar router och kopplas mot min stationära, NAS, samt kopplas in i uttaget mot köket.
Från köket upp till ett av sovrummen via ”hobbynätverket”. I sovrummet placeras ytterligare en switch för att nå ut till de övriga sovrummen. Och sedan avrundar vi det hela med den sista switchen i min gaming sons sovrum. Han spelar en hel del och vill att pingen ska vara låg och stabil 🙂

I hemmet finns;
5 stationära, 1 i kontoret, 1 i vardagsrummet och 3 i barnens sovrum.
3 laptops
2 surfplattor
5 mobiler
2 xbox
1 ps3
2 wii

Så hur hade ni tänkt?
Ska jag köra så mycket trådlöst som möjligt eller är trådat att föredra?
Ska jag byta min router mot något skarpare och i så fall vilken? Pris helst under 2k.
Vad händer med hastigheten när jag har totalt 1 modem, 1 router samt 3 switchar?
En extender på övervåningen?

Jag är inte alls skarp på detta med nätverk och vad man ska tänka på för att få ut så effektiv kräm som möjligt.
Hoppas ni orkat läsa ända hit och dessutom svara. 🙂

Hälsn
David

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1295194
september 11, 2014 - 8:55 f m
sp_Permalink sp_Print

Hej. Det beror helt på vilken nivå du vill lägga dig på och hur mycket du är villig att ”pilla”. För det första så hade jag kört trådat så mycket det bara går. Dvs alla stationära datorer bör kör trådat för bästa prestandan (och för att inte lägga för mycket last i det trådlösa)
Jag tror du klarar dig bra med den utrustning som redan har. Ev om du skulle byta ut firmware i din router mot en open-source istället. prestandan blir oftast betydligt bättre.

En annan lösning är att du köper en ordentlig brandvägg och kör via den. Sen kan man ju köpa semi-pro AP också för att få bättre prestanda i Wifi, men då rullar jag kosingen iväg. Jag hade personligen köpt en sån här och kört pfsense: APU 1C KIT 2GB med 3 GB LAN 64 GB mSATA – 2,495.00Kr : ICD

Men det är ju jag det 😉

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1295195
september 11, 2014 - 9:39 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag har också 250 från Comhem och du måste ha en asgrym AC-router, typ Asus AC66, med motsvarande nätverkskort i alla datorer, om du ska komma i närheten av dessa hastigheter. Och då är det ändå så att du måste vara ganska nära, är det väggar/golv emellan så sjunker det drastiskt.

Jag har nu en N-router (den Netgear man får från Comhem) och ett USB-nätverkskort (Netgear) ”upp till 450Mbit” och jag får en reell hastighet på ca 90Mbit och då har jag fri sikt och ca 5 m emellan. Det är ju ganska långt ifrån de ca 200MBit som jag har från den trådade datorn. Så jag har en dator som sitter på tråd där jag tankar stora grejer, resten av datorerna klarar jag mig med den hastighet jag får med N-standarden.

Vore jag dig så skulle jag nog dra sladd till allt som jag vet med mig kommer stanna på samma plats, det är lite jobbigare, men det blir billigare och du får bäst hastighet. Ska man bygga trådlöst runt överallt med AC-standard så kommer det kosta och du får räkna med att sätta upp repeaters osv, i alla fall om du vill ha maximal hastighet.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
411 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL