July 8, 2001
jag har möjlighet att koppla upp mig till radiolänk och slopa mitt telia adsl.
jag diskuterade hastigheten på uppkoppligen med en lärare på min skola å han sa att jag lika gärna kan behålla mitt adsl. så här ser hans beräkning på hastigheten ut:
11mbit - störningar = 2mbit (varierar så klart)
2mbit / antalanvändare = 64 kbit (30 användare i det här fallet)
alltså hastigheten i själva stationen ligger på 11mbit sen kan man räkna med störningar i luften så som regn, snö och annat. sen ska ett antal personer dela på den hastigheten, å då blir det 64kbit i min dator.
det där snacket om störningen blev jag lite misstänksam på men han sa att det är helt tekniskt bevisat.
så nu undrar jag om hans beräkning stämmer?
nån som har egna erfarenheter av radiolänk?
July 2, 2001
Jag vet inte om det är 802.11b du snackar om när du säger radiolänk på 11Mbit. Om det är 802.11b du menar så får du ut ca 5-6mbit i absolut bästa fall med sändare/mottagare på 10cm avstånd. Antalet användare påverkar bara om alla dessa utnyttjar förbindelsen samtidigt.
En användare som "idlar" drar ner hastigheten endast obetydligt mycket.
July 2, 2001
Jag undrar vad du menar med radiolänk. Det finns massor med olika tekniker. När du skriver radiolänk så tänker jag på master med dedikerade antenner som är riktade och hundratals meter till kilometer stora avstånd.
802.11b är den vanliga standarden för trådlöst nätverk för hem/kontor. Den är specad till 11mbit. Det finns folk som hyr in sig hos grannen som har ett vanligt ADSL-abb, och då använder dom ofta en lång kabel eller trådlöst 802.11b.
Hursomhelst så tror jag att spela över internet på en radiolänk kan bli segt och "laggigt" när det är någon som vill "toktanka".
May 14, 2001
July 20, 2001
jag har haft radiolänk ett par år och det stämmer att hastigheten minskar när det snöar kraftigt, vid regn har det inte minskat.
Jag hade i och för sig riktad antenn och den klarar sig bättre än de där nya 11Mbps antennerna som är populära nu.
Jag har en kompis som nyss installerade sån där 11Mbps motagare och han har över 1km till sändaren och han har ingen riktad mottagare, den ser ut som en burk surströmming.
Han säger att 5-6Mbps är standard när han laddar ner från snabba ställen.
Pingen är sämre med radiolänk, jag har nu TeliaADSL och ligger jag på 45ms så har han 65-70ms.
Pingen kan raseras totalt om en hög med folk laddar ner 15 filer var samtidigt från typ Grokster.
Jag skulle inte byta till radiolänk om jag var du.
1 Guest(s)