Radiolänk|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Radiolänk
nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 458
Member Since:
September 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 14, 2003 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Nu ska vi äntligen få bredband :), bara ett problem. Var på ett möte angående detta igår. Dom hävdar att man måste ha fri sikt till antennen och det är en massa träd ivägen. Någon som vet om detta stör mycket?, enligt dom kunde signalen gå genom buskage men inte stora träd. Någon som har erfarenhet av Radiolänk?, vi ska få 2mbit delat på 30-40 kunder. Han påstod att det va mycket bättre än t.ex Telia ADSL osv. Företaget är Rixtelecom (http://www.rixtelecom.se). Någon som har koll på dom?...

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
December 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
435699
October 14, 2003 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Det var snack om rixtelecom-bredband där mina föräldrar bor (en liten håla), men det verkar som det runnit ut i sanden. Dom verkar inte va vidare omtyckta. Den gången jag kollade deras hemsida, var dem flesta nyheterna rättsmål som dom hade vunnit och grejjer. Verkar inte som kunderna är supernöjda.

Kör dom fortf. med att man måste ha dom som telefonileverantör för att få deras bredband?

nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 458
Member Since:
September 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
435734
October 14, 2003 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja fast det verka ju vettigt eftersom dom garanterade lägre priser än telia och tele2 så då kan det ju kvitta. Men just detta med radio, någon som har bra/dåliga erfarenheter av det?

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
435877
October 14, 2003 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

nevermind wrote: vi ska få 2mbit delat på 30-40 kunder. Han påstod att det va mycket bättre än t.ex Telia ADSL osv.

2Mbit delat på 30-40 kunder? Bättre än Telia ADSL? Skulle inte tro det....
Är det verkligen så att ni kommer vara 30-40 kunder som delar på 2Mbit, så skulle i alla fall inte jag välja radiolänken! Det är ett som är säkert.

nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 458
Member Since:
September 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
436037
October 14, 2003 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

2mbit på 35 skulle det va, aldrig alla som ute samtidigt så rent tekniskt så går det ju komma upp i bra mycket högre farter än TELIA adsl. Bättre än modem hursomhelst!

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
436066
October 14, 2003 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

nevermind wrote: 2mbit på 35 skulle det va, aldrig alla som ute samtidigt så rent tekniskt så går det ju komma upp i bra mycket högre farter än TELIA adsl. Bättre än modem hursomhelst!

Hehe, räcker ju med att 5 st är ute så är du nere i sämre hastighet/person än telia adsl men du har ju rätt i att det är bättre än modem 😀

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
436313
October 15, 2003 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

nevermind wrote: 2mbit på 35 skulle det va, aldrig alla som ute samtidigt så rent tekniskt så går det ju komma upp i bra mycket högre farter än TELIA adsl. Bättre än modem hursomhelst!

Jag håller med om att det fortfarande är bättre än modem.
Men förutom att ni är så väldigt många som delar på bandbredden måste man komma ihåg några saker till:
1) 2 Mbit är den maximala bandbredden som teoretiskt sett kan uppnås. Eftersom det nu finns objekt i vägen (en skog.. eller en massa träd) så kan bandbredden rasa snabbare än vad man kan tro.
2) En viss del av bandbredden går alltid åt på oönskad traffik och annan nödvändig trafik som inte är ren användardata. Över radiolan som delas av flera personer kommer mer bandbredd än i ett kablat ethernetnätverk gå åt till trafik som inte användaren har nytta av för att upprätthålla kommunikationer mellan olika användare.

Jag vet inte hur mycket det kommer att kosta att investera i utrustning som krävs eller vad månadskostnaden kommer bli, men om det är likvärdigt med kostnaden för att ni ska kunna ha ADSL skulle jag nog välja ADSL-alternativet, eller avvakta för att se om de kommer att höja bandbredden så småningom. Om Telia redan har förberett basstationerna kanske någon annan operatör också kommer att göra det? Kolla upp det först tycker jag.

Hur som helst - lycka till och hoppas det blir bra!

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
436322
October 15, 2003 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

Har Radiolänk till företaget där jag sommarjobbade. Nu var det relativt långt till basstationen, och dessutom ett träd ivägen för antennen. Det gjorde att uppkopplingen förlorades helt då och då. Uppkopplingen kom och gick när det var som sämst...

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
436352
October 15, 2003 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

fäll träden, eller toppa dem lite... fråga ägaren om ni får göra det... om du kan fixa adsl så ska du helre göra det

nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 458
Member Since:
September 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
436412
October 15, 2003 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Månadskostanden är 375:- då ingår telefoni (förval) i samma företag. Sen är det en engångs avgift på 2200:- för installation och utrustning. Man hyr inte utan köper utrustningen.

Har funderat på att låna fars motorsåg en natt och göra "friväg" så att säga ;D... men kanske inte är så populärt...

ADSL och fiber är långt borta, minst 1-2 år...

pa1983
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
Member Since:
September 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
436629
October 15, 2003 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har radiolänk från seaside på 0.5Mbit ner 0.25Mbit ut.
Har ETT träd mitt i vägen mitt i mellan mig å massten men det fugerar hur bra som helst.
Granens träd störde inte kompisens heller.
Men å anndra sidan vet jag en IDIOT ska jag rent ut sagt kalla honom för han å hans kompisar rigde å frågade just hur det var med träd för dom hade en hel drös i väggen sa hans kommpis till mig.
Och dom sa att det KANNSKE fugerar från varberg energi (seaside) men garanterade det inte.
I alla fall dom testade.
Pröjsade 5K till någon firma som skulle fixa upp den på taket å osv.
Fick det ej att fugerar för mö skit i vägen.
Fick klart pegarna tillbaks vad jag vet för första månaden hade man ågerätt men dom fick pröjsa den anndra firman 5K för moterigen.
Sura på seaside var dom men men tro fan står i kontracktet. FRI SICKT och dom garanterade inte att det skulle gå heller med alla träd i vägen.
Så ska du testa med träd i vägen.
Gör som jag.
Fixa en egen mast å sätt upp själv kostar mig nada.
Se till att få en provmånad graits med ågerätt.
Men 2Mbit på 30-40 pers 😀
Låter som express jävla ADSL som kom här senare som skulle vara SÅ bra.
Mna skulle få 0,5 och 1Mbit.
2Mbit lina in på 40 pers med tror jag och alla delar ip.
Höjt till 4Mbit in nu för allt strul men tror inte dom som har 1Mbit kommer upp i mer än 50-60K än.
Var med lappen hos kompisen och skulle tanka.
Disconextade var 10 min och 800 i ping.
Så kul var det å radiolänk piggar fan inte mindre när den blir lastad.
Å den linan är fortfarande C* med 4Mbit på 40 pers så 2Mbit låter LITE.

nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 458
Member Since:
September 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
437370
October 16, 2003 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo men han som informerade, påstod att det skulle vara bättre med telia hur som helst eftersom dom matade sin ADSL satationer med 2 mbit. Och då påstod han att typ 80 pers delade på telias 2 mbit, tror han inte hade riktig koll eller så ville han lura okunniga! Men man får ju anta att alla 35 inte sitter smtidigt på linan. Dom pratade iofs om att höja till 4 mbit om det skulle grångla.

Ska upp på taket och kika nu om jag har nån "fri sikt" :D, men hur funkar det att bygga en egen mast då? Enligt dom kunde dom inte sätta sin mast högre än 3 meter från den fasta byggnaden dom satte den på pga att det krävdes tillstånd annars.

Aja ska upp och klättra nu :D, återkommer...

Huu vad högt upp det va! , aja jag såg hur som helst inte ett skit av den byggnaden dom tänkte sätta antennen på. Men an sak såg jag (som förmodligen 98% av alla som bor här har fri sikt til från taket) Ett stort vindkraftverk ca 800m bort. Borde inte det vara utmärkt att placera antennen på? Har mailat dom och hört. Hur funkar det om det kommer förbi ett vingblad var 0.2 sekund typ? stör det tro? Aja annars skulle man ju kunna bygga en till antenn på verket så att den går över bladen :)...

Kan inget om sånt men nån annan som vet kanske?

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
437658
October 16, 2003 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

nevermind wrote: Jo men han som informerade, påstod att det skulle vara bättre med telia hur som helst eftersom dom matade sin ADSL satationer med 2 mbit. Och då påstod han att typ 80 pers delade på telias 2 mbit, tror han inte hade riktig koll eller så ville han lura okunniga! Men man får ju anta att alla 35 inte sitter smtidigt på linan. Dom pratade iofs om att höja till 4 mbit om det skulle grångla.

Ska upp på taket och kika nu om jag har nån "fri sikt" :D, men hur funkar det att bygga en egen mast då? Enligt dom kunde dom inte sätta sin mast högre än 3 meter från den fasta byggnaden dom satte den på pga att det krävdes tillstånd annars.

Aja ska upp och klättra nu :D, återkommer...

Huu vad högt upp det va! , aja jag såg hur som helst inte ett skit av den byggnaden dom tänkte sätta antennen på. Men an sak såg jag (som förmodligen 98% av alla som bor här har fri sikt til från taket) Ett stort vindkraftverk ca 800m bort. Borde inte det vara utmärkt att placera antennen på? Har mailat dom och hört. Hur funkar det om det kommer förbi ett vingblad var 0.2 sekund typ? stör det tro? Aja annars skulle man ju kunna bygga en till antenn på verket så att den går över bladen :)...

Kan inget om sånt men nån annan som vet kanske?

Har sett den diskussionen, vad gäller mobilantenner någon annanstans. Någon som visste hur sånt funkar konstaterade snabbt att vindkraftverk är riktigt duktiga radiostörningsapparater. Du skulle kanske kolla med företaget som gör radiolänken så att inte vindkraftverket till och med kanske kan störa ut signalen (oavsett om det är träd emellan eller inte)...

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1576
Member Since:
July 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
437956
October 17, 2003 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Ähh, gör som jag. jag pluggar bara för att få ta del av högskolans 10 mb kabel. =) Nästan bara därför iaf. =)

nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 458
Member Since:
September 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
440788
October 20, 2003 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Börja plugga för att få bredband :), kan ju vara en anledning!
Ingen som vet om det skulle funka på ett vidkraftverk, har mailat dom som har hand om det men dom verkar inte direkt ha nån tävling i att svara på mail fort på det företaget.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL