September 11, 2002
Jag vill lägga upp en internet-anslutningsdelning eftersom jag sitter på två datorer och bredbandanslutning.
Hur delar jag ut en anslutning som skapats av raspppoe?
Eftersom anslutningen körs som ett virtuellt tredje nätverkskort i datorn kan jag inte använda den självklara lösningen att högerklicka på det fysiska nätverkskort som är anslutet ut mot bredbandsmodemet och där aktivera internet-anslutningsdelning. Gör jag det aktiverar jag med andra ord delning av det lokala stadsnätet (ip 10.xx.xx.xx)
Den externa ipadressen (213.xx.xx.xx) innehas av raspppoe-anslutningen, men jag kan inte komma på hur jag ska göra för att dela ut den anslutningen i mitt lokala hemnätverk manuellt.
Guiden konfigurera nätverk fungerar för att lösa problemet ovan, alltså måste det också finnas en manuell lösning. Om jag kör guiden aktiveras tyvärr automatiskt XPs brandvägg för anslutningen som skapas av RASPPPoE, och eftersom det inte är ett fysiskt nätverkskort vet jag återigen inte hur jag ska komma åt inställningarna för att stänga av den.
Jag vill alltså ha hjälp antingen med att dela ut min anslutning från RASPPPoE manuellt i mitt hemnätverk, eller så vill jag kunna stänga av XPs brandvägg för RASPPPoE-anslutningen efter att ha kört guiden konfigurera nätverk.
1 Guest(s)