Registera förening!!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Registera förening!!
ZiN
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 2, 2002 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!!
Jag undrar om det är nån som vet hur man går tillväga när man ska registera en förening. Vi är tre st som brukar arangera lan men vi måste ha slutet sällskap och det vill vi inte så nu undrar vi om det är nån som vet vart man ska ringa o sånnt.

Izomatic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 757
215450
November 2, 2002 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Kommunen, du får 12kr per deltagare vid varje träff har jag för mig ..

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
215511
November 2, 2002 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

kolla med kommunen vad man får för studiecirklar...

men jag tror att ni måste vara minst fem personer eller nåt sånt... 😕

fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
221756
November 19, 2002 - 1:41 am
sp_Permalink sp_Print

Det stämmer att man måste vara minst 5 personer. Dessa ska vara styrelsen.. Som består av 5 platser (har för mig att dom följer någorlunda som nedanstående)

Ordförande
Sekreterare
Revisor
Justeringsman
Valberedare

Om ni ska ha en förening som arrangerar LAN kan ni höra er för med SVEROK. Dom ger ut bidrag till alla föreningar som pysslar med något som har med spel att göra i princip.. Rollspel, kortspel, datorspel, brädspel, lajv.. saker åt det hållet..

Gå in och läs på http://www.sverok.se

imre
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
223947
November 24, 2002 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har ni nog blandat ihop det en aning. Kommunen håller inte i några studiecirklar däremot kan man som förening söka bidrag från kommunen dock så är bidragen och bidragsreglerna olika från kommun till kommun. Vill ni söka pengar för studiecirklar och dyligt så får ni vända er till ett studieförbund (typ studiefrämjandet).

Vill ni ha hjälp med att starta en förening kan jag rekomendera att ni vänder er till Sverok (http://www.sverok.se) dom kan säkerligen hjälpa er.

Lamm
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
225378
November 27, 2002 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

prata med ABF, dom har hjälpt vår kulturförening. o vad är LAN om inte kultur 🙂

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
225699
November 27, 2002 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Lamm wrote: prata med ABF, dom har hjälpt vår kulturförening. o vad är LAN om inte kultur 🙂

Eller Studieförbundet Vuxenskolan? Fast både ABF och SV är ju egentligen mest riktade mot sina medlemsorganisationer, men de hjälper nog gärna till. SVEROK med för den delen!

Det som fade][NiVEN skrev innan om att man måste vara fem i styrelsen är struntsnack. Hur många man är i styrelsen står i föreningens stadgar, normalt brukar vara minst tre varav en ordförande och en kassör. Att vara mindre än tre är inte att rekommendera.

Ordförandes uppgift är att leda föreningen, "hålla koll" på de andra och så... Dessutom brukar det vara ordförande som kallar samman till olika möten.

Kassörens uppgift är att ha hand om föreningens ekonomi. Visst kan man ha en förening som inte har pengar, men är man ungdomar brukar man kunna söka pengar från kommunen för ungdomsverksamhet (=trevligt!), kör man LAN och så kan det ju alltid vara trevligt att skaffa en nätverksswitch för detta eller liknande och då kostar det pengar. Det är dessutom vanligt att man har en mindre eller större medlemsavgift i en förening för att finansiera lite andra trevliga saker (mötesfika exempelvis!). =)

De övriga som sitter i styrelsen behöver inte ha någon särskild uppgift, men det är inte ovanligt att man väljer exempelvis särskilda verksamhetsledare, sekreterare, lokalansvarig eller liknande. Detta beror naturligtvis på vad föreningen sysslar med.

Justerare är olyckligt om man har en särskild person som är. Det vanliga är att man väljer en för varje möte, så slipper en person vara "tvingad" att gå på varje möte. En justerare ska ju kontrollera att den som skrivit protokoll vid mötet fått ner allt riktigt.

En revisor bör överhuvudtaget inte sitta i styrelsen. Detta eftersom en revisors uppgift är att granska föreningens verksamhet och räkenskaper, och se till att de går till på ett sätt som är förenligt med föreningens syften, samt att bokföringen är riktig. En revisor bör ha varit kassör i någon annan förening eller jobbat med ekonomi tidigare exempelvis. Det kan vara en föreningsmedlem som inte är med i styrelsen, eller om man är en mindre förening än så, exempelvis någons förälder. Det är dock ganska dumt om det är någon som står väldigt nära kassören som är revisor. Är man med i ett förbund med flera förening så kan säkert någon i det hjälpa till.

Valberedning kan man oftast klara sig helt utan i småföreningar. I större föreningar är deras uppgift att ge förslag till ny styrelse vid föreningens årsmöten. Inte heller valberedningen brukar sitta i styrelsen.

Årsmöten är för övrigt något man också brukar ha. De har man en gång om året, då väljer man ny styrelse, samt ger styrelsen ansvarsfrihet (om de skött sig vill säga) efter att man läst revisorernas berättelse.

Sammanfattningsvis: Kontakta någon som kan det här med föreningar, så de kan hjälpa er! Både stadgar och föredragningslistor inför ett årsmöte bör man kunna ta från färdiga "standard"-paket som funkar för de flesta föreningar.

Sist men inte minst: En förening behöver inte registreras någonstans överhuvudtaget, utom under väldigt speciella förhållanden. Dock så finns det som några skrivit möjlighet att söka bidrag hos kommuner och riksorganisationer, då måste man normalt vara registrerad/medlem hos/i dessa...

Lycka till!

fluffer
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
225768
November 27, 2002 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej ska försöka organisera upp en LAN-grupp i Märsta de som är intresserade kan nå mig på [email]nipoles@hotmail.com[/email]!
skulle gärna vilja ha tips och sånt, vi är runt 10 st som är intresserade av en organisation eller förening eller vad et kallas...
Hur mycket brukar det ligga på om man söker både bidrag från kommun och från t ex ABF?
Och brukar man få låna lokaler av kommunen som t ex en skolmatsal eller idrottshall.

fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
226102
November 28, 2002 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=Lamm]prata med ABF, dom har hjälpt vår kulturförening. o vad är LAN om inte kultur 🙂

Eller Studieförbundet Vuxenskolan? Fast både ABF och SV är ju egentligen mest riktade mot sina medlemsorganisationer, men de hjälper nog gärna till. SVEROK med för den delen!

Det som fade][NiVEN skrev innan om att man måste vara fem i styrelsen är struntsnack. Hur många man är i styrelsen står i föreningens stadgar, normalt brukar vara minst tre varav en ordförande och en kassör. Att vara mindre än tre är inte att rekommendera.

Ordförandes uppgift är att leda föreningen, "hålla koll" på de andra och så... Dessutom brukar det vara ordförande som kallar samman till olika möten.

Kassörens uppgift är att ha hand om föreningens ekonomi. Visst kan man ha en förening som inte har pengar, men är man ungdomar brukar man kunna söka pengar från kommunen för ungdomsverksamhet (=trevligt!), kör man LAN och så kan det ju alltid vara trevligt att skaffa en nätverksswitch för detta eller liknande och då kostar det pengar. Det är dessutom vanligt att man har en mindre eller större medlemsavgift i en förening för att finansiera lite andra trevliga saker (mötesfika exempelvis!). =)

De övriga som sitter i styrelsen behöver inte ha någon särskild uppgift, men det är inte ovanligt att man väljer exempelvis särskilda verksamhetsledare, sekreterare, lokalansvarig eller liknande. Detta beror naturligtvis på vad föreningen sysslar med.

Justerare är olyckligt om man har en särskild person som är. Det vanliga är att man väljer en för varje möte, så slipper en person vara "tvingad" att gå på varje möte. En justerare ska ju kontrollera att den som skrivit protokoll vid mötet fått ner allt riktigt.

En revisor bör överhuvudtaget inte sitta i styrelsen. Detta eftersom en revisors uppgift är att granska föreningens verksamhet och räkenskaper, och se till att de går till på ett sätt som är förenligt med föreningens syften, samt att bokföringen är riktig. En revisor bör ha varit kassör i någon annan förening eller jobbat med ekonomi tidigare exempelvis. Det kan vara en föreningsmedlem som inte är med i styrelsen, eller om man är en mindre förening än så, exempelvis någons förälder. Det är dock ganska dumt om det är någon som står väldigt nära kassören som är revisor. Är man med i ett förbund med flera förening så kan säkert någon i det hjälpa till.

Valberedning kan man oftast klara sig helt utan i småföreningar. I större föreningar är deras uppgift att ge förslag till ny styrelse vid föreningens årsmöten. Inte heller valberedningen brukar sitta i styrelsen.

Årsmöten är för övrigt något man också brukar ha. De har man en gång om året, då väljer man ny styrelse, samt ger styrelsen ansvarsfrihet (om de skött sig vill säga) efter att man läst revisorernas berättelse.

Sammanfattningsvis: Kontakta någon som kan det här med föreningar, så de kan hjälpa er! Både stadgar och föredragningslistor inför ett årsmöte bör man kunna ta från färdiga standard-paket som funkar för de flesta föreningar.

Sist men inte minst: En förening behöver inte registreras någonstans överhuvudtaget, utom under väldigt speciella förhållanden. Dock så finns det som några skrivit möjlighet att söka bidrag hos kommuner och riksorganisationer, då måste man normalt vara registrerad/medlem hos/i dessa...

Lycka till!

Är det strunt snack att man måste vara 5 personer? Det står till och med på sveroks hemsida klart och tydligt

"För att vara en Sverok-förening måste ni vara minst 5 personer. "

För när jag skrev så syftade jag just på en sverok förening.

Fast såvitt jag vet så kan man inte vara mindre än 3st så det du säger om att det inte är rekommenderat låter udda. För en förening ska ha en styrelse.. och minsta antal positioner är trots allt Ordförande, Sekreterare och Kassör. Detta är om man ska skapa sin förening genom kommunen. Sverok har sina speciella regler. Så innan du hasplar ur dig saker om att jag pratar strunt så kan du gärna kolla upp så du verkligen vet vad du pratar om.

Ville även påpeka en annan sak. har för mig att revisorn måste vara över 18. Är dock inte säker.

Var vänliga att rätta mig om jag har fel =).

Här kan ni kolla om ni vill veta mer om att skapa en sverok-förening
-> http://www.sverok.se/316.0.html

TERdON
Member
Medlem
226185
November 28, 2002 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det strunt snack att man måste vara 5 personer? Det står till och med på sveroks hemsida klart och tydligt

"För att vara en Sverok-förening måste ni vara minst 5 personer. "

För när jag skrev så syftade jag just på en sverok förening.

Det stämmer att man måste vara minst 5 personer. Dessa ska vara styrelsen..

Det var delen "Dessa ska vara styrelsen" jag hänvisade till. Det du skrev betyder att alla fem ska vara med i styrelsen. Nu har jag aldrig haft någon som helst kontakt med Sverok (de kanske kräver fem i styrelsen, jag har öht ingen koll där), men för alla övriga föreningar brukar det räcka med tre stycken i styrelsen. Normalt brukar man också anse tre vara minsta antalet medlemmar i en styrelse. Jag kan dock själv ge exempel på en förening med endast två personer i styrelsen (ordf+kassör), men den fungerar å andra sidan inte bra och har inte gjort så på lång tid...

Vad det gäller kommunen så finns det olika krav på bidragsberättigade föreningar i olika kommuner. I Laholm måste man exempelvis vara 15 medlemmar för att kunna få bidrag. Däremot finns inga krav på vilka som sitter i styrelsen exempelvis. Jag vet till och med en förening som överhuvudtaget inte hade ordförande för något år sen (ingen ville) men det var inga problem förutom att folk förutsatte att det skulle finnas en ordförande....

Vad som dessutom var viktigare, var att revisorn inte ska vara medlem i styrelsen, som du skrev. Det är mycket olämpligt... Det är helt klart att rekommendera att revisorn är över 18, men jag tror faktiskt inte att det finns krav på det någonstans ifrån. Normalt brukar det inte ens finnas krav på att revisorn är med i föreningen en gång...

fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
226536
November 29, 2002 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

Jo det är klurigt det där med förenings skapande.. fast nånting vi alltså kan komma överens om är att det är inte samma över allt? =). Det är alltså olika beroende på vilken kommun man skapar föreningen i?

TERdON
Member
Medlem
226555
November 29, 2002 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

fade wrote: [NiVEN]Jo det är klurigt det där med förenings skapande.. fast nånting vi alltså kan komma överens om är att det är inte samma över allt? =). Det är alltså olika beroende på vilken kommun man skapar föreningen i?

Jovisst är det olika i alla kommuner. =P Och det där kluriga, det finns det alltid någon som har rejäl kläm om som man kan fråga om hjälp. 😉 Kom på att på fritidsförvaltningen i kommunen kanske de kan hjälpa till också, eller i alla fall veta vilka mer som kan tänkas hjälpa till...

Dessutom ska jag, som sagt, lägga till att jag inte kan nånting om Sverok:s specialregler. Det kan säkert vara så att en förening måste ha fem medlemmar för att vara med i Sverok...

Dock är jag mycket tveksam till att revisorn ska vara med i styrelsen (eftersom revisorns jobb är just att granska styrelsens och främst kassörens arbete). Att valberedningen är med i styrelsen är av liknande skäl olämpligt (de kan föra fram sig själva på ett olämpligt sätt, det är bra om någon utomstående ser hur styrelsegruppen fungerar...)

fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
227102
November 30, 2002 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

jo fritidsförvaltningen sysslar en del med sånt.. fast dom hjälper nog mest till med kontakten med kommunen och vilka man ska prata med och sånt där..

njae revisorn ska nog inte vara med i styrelsen. däremot måste man ha en revisor.. för att bli en sverok förening alltså.. tror inte ens revisorn får vara med i föreningen.. men jag har inte gått igenom det så otroligt djupt.. grävde en del i det för några år sen när det var aktuellt för oss men det va juh som sagt ett tag sen.. fast ska man skapa lan förening är nog sverok det bästa.. enligt min åsikt iallafall..sen så beror det mycket på vilken kommun man bor i och hur pass giv milda dom är med bidrag och sånt.. fast det går nog fixa sånt även om man är en sverok-förening.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
227455
December 1, 2002 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Ska man bygga en SVEROK-förening måste man ha fem personer i styrelsen, samt en revisor eller två som inte får ha styrelsepost. man måste dessutom ha en medlemsavgift, det är dock inte dfinierat hur hög den ska vara.

Jag tror att olika kommuner har andra regler också, som till exempel att man måste ha en viss medlemsavgift etc.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL