July 27, 2002
Fick nyss Telejack via BBB.
Allt funkar, frid och fröjd. Men när jag eller någon ringer så kopplas jag ner under den tid samtalet pågår.
Jag har provat och lyssnat på alla jack och kommit fram till att inget av jacken är huvudjack, eller jo det är säkert ett men det är felkopplat, de skrev iaf BBB i sin manual, jag testade allt som man skulle.
D.v.s ta proppen utan sladd och sen lyssna med telefon i alla andra jacken, och om man inte fick fram någon kopplingston så skulle det vara rätt jack, men jag fick kopplingston i alla fallen. 🙄
D.v.s det är felkopplat, morsan ska ringa Telia och kolla men jag tänkte fråga här lite först.
Min syrra, när hon bodde här, fixade eget telefonnr här hemma, hon fick alltså ett helt nytt jack, tänkte att det kanske vart något fel när de höll på här och grejjade, detta är så jävla jobbigt alltså, morsan ska ringa Telia och så..
Kopplingston är det där "piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip" va?
Råkade skriva att morsan skulle ringa telia 2 ggr 😕
September 16, 2002
Låter ganska likt problemet jag hade när vi just skaffat ADSL.
Kolla att det inte är fel på sladden mellan modem och telejack.
Den kan vara envägs (Eller något liknande, jag minns inte så bra.) så
att det funkar bra ända tills linjen måste användas till flera saker...E
Eller något liknande.
I vilket fall; när vi bytte kabel så funkade det direkt.
January 6, 2004
jag hade exakt samma prob. jag gjorde så här jag testade allt sm står i manuallen "komma igång" sen uppstod problemet. Sen ringde jag upp BBB och dem skickade en som skulle komma och fixa det. 4dagar senare var han på plats hos mig och han fixade det. det är nämligen så att det är bara BBB som har en gratis nätverkssupport med hemsupport.
ring upp dem och säg att det funkar fortfarande inte.
November 4, 2001
Detta fixar du ASLÄTT!!
Guide:
du ser 4st kontaktpunkter i varje utag.
Följande sätt är fel:
Om kablarna som går från UTAG1 till UTAG2 sitter på SAMMA kontaktpunkter i UTAG1 är det fel!
Följande sätt är rätt:
Om kablarna som går från UTAG1 till UTAG2 sitter på OLIKA kontaktpunkter är det rätt!
Enkel koll:
när någon pratar i tel och du lyfter på luren så ska du inte höra vad dom säger samtidigt som den andra gör det... dvs om 2st SAMTIDIGT kan höra telsamtalet i 2 OLIKA telefoner som sitter i OLIKA utag är det fel.
Hoppas detta hjälper dig!
Lycka till
December 15, 2002
Om du har problem att förstå hur de ska vara kan denna sida kanske hjälpa dig:
October 6, 2004
Följer man ADSL-leverantörernas inkopplingsanvisningar går det inte att koppla in ADSL-modemet om man har telefonerna parallellkopplade (eller "felkopplade").
Det finns ett sätt att få ADSL-modemet att fungera oavsett hur telefonerna är kopplade: Man kopplar en splitter (ett filter som brukar följa med modemet men som också kan vara inbyggt i modemet) mellan inkommande telefonledning och husets telefonnät.
Man kopplar alltså in splittern före första uttaget.
Splittern som följde med vårat modem hade bara två RJ11-kontakter men det visade sig att den kontakt som var märkt PHONE tog in signalen på pinne 2 och 3 och skickade ut den filtrerade signalen (till telefonerna) på pinne 1 och 4.
För att detta ska fungera krävs det förstås att man vet var teleledningen kommer in i bostaden samt att man kan tänka sig att placera splitter och modem där.
2 Guest(s)