Router.......|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Router.......
IronManTheBeast
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 134
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 12, 2002 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett problem... jag kan inte komma ut på dc, dc++, mirc, några ftp servrar och jag kommer inte åt någon i mitt hemmanätverk... kan detta bero på att vi har en router med inbyggd brandvägg??? Routern vi har är en Netgear.... går det att fixa på något sätt?? jag har hört att man ska öppna alla portar, men jag vet inte vilka och hur??någon som kan hjälpa mig? 🙄

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
233782
December 12, 2002 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

IronManTheBeast wrote: Jag har ett problem... jag kan inte komma ut på dc, dc++, mirc, några ftp servrar och jag kommer inte åt någon i mitt hemmanätverk... kan detta bero på att vi har en router med inbyggd brandvägg??? Routern vi har är en Netgear.... går det att fixa på något sätt?? jag har hört att man ska öppna alla portar, men jag vet inte vilka och hur??någon som kan hjälpa mig? 🙄

Kommer du inte åt någon på ditt eget LAN, då har du säkert installerat en brandvägg på din dator som t.ex. zonet, eller Norton Internet Security. Vet folk som har gjort det utan att dom har konfigurerat dom rätt. Då blir man helt isolerad..

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
233783
December 12, 2002 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Du får börja med att läsa manualen för din router, det brukar stå hur man gör.
Men enkelt sagt, det finns menyer som du accesar via webläsaren, i dessa menyer kan man välja att vissa portar skall öppnas, eller redirectas till en specifik dator i nätverket. Du måste dock ta reda på vilka applicationer det gäller och vilka portnummer dessa använder. Sen skall det bara vara att tanka på.....

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
233806
December 12, 2002 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Lösningen på FTP hittar du här: http://www.69link.net

De flesta IRC-servrar vill få ett svar från en tjänst som heter identd. identd saknas på de flesta datorer eller är avstängd. Vad du ska göra är att sätta DENY (INTE DROP) på inkommande port 113 (identd) så får IRC ett svar från din datorn att identdtjänsten saknas. IRC-DCC kan strula över hemmarouter (NAT), problematiken är liknande den med FTP.

DC och DC++ tror jag du får hantera port 411 eller/och 412, men jag kör själv inte med DC så jag har ingen aning.

Ditt hemmanätverk. Kan alla surfa från sina datorer? Testa att pinga andra datorer på ditt datornätverk. Fungerar det att pinga så bör problemet ligga i windowskonfigureringen eller eventuell mjukvarubrandvägg.

IPCONFIG på WinNT,2K,XP visar IP du fått från router.
WINIPCFG på Övriga windows visar IP du fått från router.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
233819
December 12, 2002 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

När det gäller DC så får man öppna port 411 till 413 och sedan hänvisa till den dator som använder DC.
I DC får du knappa in det IP din router har ut mot internet.

Samma gäller om folk vill komma åt din FTP fast då öppnar du port 21 istället.

IronManTheBeast
Medlem
234062
December 12, 2002 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

GeneSIS wrote: Kommer du inte åt någon på ditt eget LAN, då har du säkert installerat en brandvägg på din dator som t.ex. zonet, eller Norton Internet Security. Vet folk som har gjort det utan att dom har konfigurerat dom rätt. Då blir man helt isolerad..

Men jag har inga brandväggar installerade, XP:s inbyggda brandvägg har jag inaktiverat... jag kommer bara åt 1 dator i nätverket... den kör ME.. och den andra som jag inte kommer åt kör också XP som jag och på den finns Norton Personal Firewall installerat, men den är inaktiverad.. så jag förstår inte varför jag inte kommer åt den andra datorn??

^Titan^
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
234077
December 12, 2002 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har också en Firewall inbyggd i min Router.. Men jag har aldrig några direkta problem.. Fast jag kan inte skapa en "game" i något spel.. men jag kan join perfect..
Och me DC++ så måste jag Forca för att det ska fungera

IronManTheBeast
Medlem
234115
December 12, 2002 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

kan inte heller skapa nåt "game"!!! Jag kan inte heller lägga upp en ftp-server, för den hamnar i mitt lokala nätverk...... :gunsfire: Routern

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
234262
December 12, 2002 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Du måste i ROUTERN forwarda alla paket mot port 21 till din dator med FTP-SERVERN.

Samma sak om du ska skapa en spelserver. Då måste du också forwarda alla paket mot specifik port för spelet.

I Windows XP finns en GRYM hjälp. Starta den (finns under START knappen) och sök på File and Printer Sharing Troubleshooter eller motsvarande om du har svensk XP. Följ frågorna så bör det lösa sig.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL