December 7, 2002
Jag har ett problem... jag kan inte komma ut på dc, dc++, mirc, några ftp servrar och jag kommer inte åt någon i mitt hemmanätverk... kan detta bero på att vi har en router med inbyggd brandvägg??? Routern vi har är en Netgear.... går det att fixa på något sätt?? jag har hört att man ska öppna alla portar, men jag vet inte vilka och hur??någon som kan hjälpa mig? 🙄
November 4, 2002
IronManTheBeast wrote: Jag har ett problem... jag kan inte komma ut på dc, dc++, mirc, några ftp servrar och jag kommer inte åt någon i mitt hemmanätverk... kan detta bero på att vi har en router med inbyggd brandvägg??? Routern vi har är en Netgear.... går det att fixa på något sätt?? jag har hört att man ska öppna alla portar, men jag vet inte vilka och hur??någon som kan hjälpa mig? 🙄
Kommer du inte åt någon på ditt eget LAN, då har du säkert installerat en brandvägg på din dator som t.ex. zonet, eller Norton Internet Security. Vet folk som har gjort det utan att dom har konfigurerat dom rätt. Då blir man helt isolerad..
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
April 10, 2001
Du får börja med att läsa manualen för din router, det brukar stå hur man gör.
Men enkelt sagt, det finns menyer som du accesar via webläsaren, i dessa menyer kan man välja att vissa portar skall öppnas, eller redirectas till en specifik dator i nätverket. Du måste dock ta reda på vilka applicationer det gäller och vilka portnummer dessa använder. Sen skall det bara vara att tanka på.....
July 2, 2001
Lösningen på FTP hittar du här: http://www.69link.net
De flesta IRC-servrar vill få ett svar från en tjänst som heter identd. identd saknas på de flesta datorer eller är avstängd. Vad du ska göra är att sätta DENY (INTE DROP) på inkommande port 113 (identd) så får IRC ett svar från din datorn att identdtjänsten saknas. IRC-DCC kan strula över hemmarouter (NAT), problematiken är liknande den med FTP.
DC och DC++ tror jag du får hantera port 411 eller/och 412, men jag kör själv inte med DC så jag har ingen aning.
Ditt hemmanätverk. Kan alla surfa från sina datorer? Testa att pinga andra datorer på ditt datornätverk. Fungerar det att pinga så bör problemet ligga i windowskonfigureringen eller eventuell mjukvarubrandvägg.
IPCONFIG på WinNT,2K,XP visar IP du fått från router.
WINIPCFG på Övriga windows visar IP du fått från router.
December 7, 2002
GeneSIS wrote: Kommer du inte åt någon på ditt eget LAN, då har du säkert installerat en brandvägg på din dator som t.ex. zonet, eller Norton Internet Security. Vet folk som har gjort det utan att dom har konfigurerat dom rätt. Då blir man helt isolerad..
Men jag har inga brandväggar installerade, XP:s inbyggda brandvägg har jag inaktiverat... jag kommer bara åt 1 dator i nätverket... den kör ME.. och den andra som jag inte kommer åt kör också XP som jag och på den finns Norton Personal Firewall installerat, men den är inaktiverad.. så jag förstår inte varför jag inte kommer åt den andra datorn??
December 7, 2002
July 2, 2001
Du måste i ROUTERN forwarda alla paket mot port 21 till din dator med FTP-SERVERN.
Samma sak om du ska skapa en spelserver. Då måste du också forwarda alla paket mot specifik port för spelet.
I Windows XP finns en GRYM hjälp. Starta den (finns under START knappen) och sök på File and Printer Sharing Troubleshooter eller motsvarande om du har svensk XP. Följ frågorna så bör det lösa sig.
2 Guest(s)