router eller gammal dator för att dela internet?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
router eller gammal dator för att dela internet?
=JoNaZ=
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1010
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 27, 2004 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

jag har 2 alternativ... jag kommer att få 0,5 eller 2mbit snart... behöver då nåt som delar nätet..

alternativ1: en pentium 133 med 16mb ram som jag kör in slackware på och kör med iptables.

alternativ2: http://www.dustin.se/Shopping/Produ...?PID=5010066055

vad tror ni? det jag proriterar högt är prestanda, upload/download samtidigt samt bra ping samtidigt som upload/download

borde inte alternativ 1 varar bäst? där kan man ju enkelt proritera viss sorts trafik oxå =)

vad tycker ni?

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
581213
March 27, 2004 - 1:34 am
sp_Permalink sp_Print

Länken borde vara
http://www.dustin.se/Shopping/.....5010066055

Varför en trådlös om "jag proriterar högt är prestanda, upload/download samtidigt samt bra ping samtidigt som upload/download"

Alt 1. är ju isf bättre om du tycker det är värt att ha en burk igång 24/7 istället för att köpa en vanlig router.

Kolla upp vilket modem (om det nu är DSL) du skall få, många har inbyggd router.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
581239
March 27, 2004 - 2:22 am
sp_Permalink sp_Print

det finns många bra och billiga routrar som är lätta att konfigurera.. så presonligen hade jag nog valt en router.. för att den är:

* mindre
* drar mindre ström
* färre saker som kan gå sönder
* m.m.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
581249
March 27, 2004 - 3:56 am
sp_Permalink sp_Print

ta datorn, självklart val

*mycket lättare att konfigurera
*mer överskådligt
*trafficshaping-möjligheter
*du kan köra saker på den, webserver, bnc, osv osv, enklare än att behöva portforwarda allt ifrån routern om du nu skulle vilja ha det så

osv 🙂

ballare att ha egen gateway med 😉

=JoNaZ=
Kommer du hit ofta?
Medlem
581412
March 27, 2004 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Länken borde vara
http://www.dustin.se/Shopping/.....5010066055

Varför en trådlös om "jag proriterar högt är prestanda, upload/download samtidigt samt bra ping samtidigt som upload/download"

Alt 1. är ju isf bättre om du tycker det är värt att ha en burk igång 24/7 istället för att köpa en vanlig router.

Kolla upp vilket modem (om det nu är DSL) du skall få, många har inbyggd router.

tackar för du fixade länken =)

Den trådlösa delen i routern ska jag bara använda till laptopen. Jag kommer att ha vanligt kablage till alla stationära burkar i huset.

Jag kommer att köpa modemet själv och köpa ett som bara är modem, ingen router för att jag tror inte det är speciellt bra prestanda med billig router i modemet.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
581453
March 27, 2004 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

=JoNaZ= wrote: [quote=Pim_]Länken borde vara
http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.Asp?PID=5010066055

tackar för du fixade länken =)

Den trådlösa delen i routern ska jag bara använda till laptopen. Jag kommer att ha vanligt kablage till alla stationära burkar i huset.

Jag kommer att köpa modemet själv och köpa ett som bara är modem, ingen router för att jag tror inte det är speciellt bra prestanda med billig router i modemet.

router/modem-prestanda kan du helt strunta i sålänge du inte tänker använda routern som switch, eller när du får 10mbit eller snabbare uppkoppling ;o

=JoNaZ=
Kommer du hit ofta?
Medlem
581580
March 27, 2004 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

kör jag på alternativ 1 så kommer jag att köpa denna switchen (har redan en 8 portars, men b ehöver en på nedervåningen oxå)

http://www.dustin.se/default.a.....5010066686

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
581593
March 27, 2004 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör på alternativ ett så länge datorn håller ihop, klart somfan man ska ha en egen konfad brandvägg. Roligare och mycket tuffare.... Man kan ju göra så mycket mer med den.

ShadowX
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
583051
March 29, 2004 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

med att sätta en dator som delar ut internet. kan du konfigurera så det blir NAT, dvs du gömer ditt nätverk bakom en dator.. på så sätt är du säker mot intrång från utsidan.. men dock så kan den dator som står ut mot nätet vara sårbar, men det finns ju bra och enkla brandväggar att installera.

ShadowX
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
583057
March 29, 2004 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

dock är en router inte heller helt fel att rekomendera.. men det är ju självklart ett val som har för och nackdelar... finns faktiskt en del(bla mindre företag) som jag vet som kör en dator som NAT och sen på utsidan/insidan kör man en router för att på såsätt vara näst in till 100 på att inte få intrång

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 186
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL