Router eller PC som brandvägg?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Router eller PC som brandvägg?
tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 24, 2003 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

Vi kan börja med att jag har BBB 10 Mbit uppkoppling.
4 datorer
1 12 portars hubb som behöver nya fläktar om den ska användas
1 nätverkskort i varje dator
kablar är inget problem ( jag är elektriker )

Jag delar idag endast upp min BBBlina mot dom tre datorer som jag har nu, men jag skulle vilja dra igång ett trevligt litet nätverk för att dela lite utrymme, skrivare, scanner och webb.
Spela online gör jag inte, men i nätet hemma vill jag kunna lira lite.
Då har jag förstått att man blir lite mer sårbar än när man inte delar ut saker.
Jag har relativt mkt datakundskap, men nätverk nja det har jag alldrig pillat med egentligen iaf inte mer än att dra kablar till ett dylikt.

Så min fråga är egentligen.
Vad är bäst?
En d-link 6... och köra antivirus på maskinerna och därmed ha en hårdvarubrandvägg, eller köra en dator som brandvägg och ha hubben till att skapa nätverk med.
Om en pc ska användas endast som brandvägg, kan man då utnyttja utrymmet på disken i nätverket då?

Ja nu lämnar jag detta till er, ge mig lite schyssta tips nu
//Tobbe

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
397846
August 24, 2003 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

En PC som brandvägg är effektivare och mer flexibel... men i vilket fall som helst skulle jag aldrig använda en hubb i något nätverk - även om man inte har bbb 😀

Slöar ner rejält...

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
397849
August 24, 2003 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print