Router eller PC som brandvägg?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Router eller PC som brandvägg?
tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 24, 2003 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

Vi kan börja med att jag har BBB 10 Mbit uppkoppling.
4 datorer
1 12 portars hubb som behöver nya fläktar om den ska användas
1 nätverkskort i varje dator
kablar är inget problem ( jag är elektriker )

Jag delar idag endast upp min BBBlina mot dom tre datorer som jag har nu, men jag skulle vilja dra igång ett trevligt litet nätverk för att dela lite utrymme, skrivare, scanner och webb.
Spela online gör jag inte, men i nätet hemma vill jag kunna lira lite.
Då har jag förstått att man blir lite mer sårbar än när man inte delar ut saker.
Jag har relativt mkt datakundskap, men nätverk nja det har jag alldrig pillat med egentligen iaf inte mer än att dra kablar till ett dylikt.

Så min fråga är egentligen.
Vad är bäst?
En d-link 6... och köra antivirus på maskinerna och därmed ha en hårdvarubrandvägg, eller köra en dator som brandvägg och ha hubben till att skapa nätverk med.
Om en pc ska användas endast som brandvägg, kan man då utnyttja utrymmet på disken i nätverket då?

Ja nu lämnar jag detta till er, ge mig lite schyssta tips nu
//Tobbe

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
397846
August 24, 2003 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

En PC som brandvägg är effektivare och mer flexibel... men i vilket fall som helst skulle jag aldrig använda en hubb i något nätverk - även om man inte har bbb 😀

Slöar ner rejält...

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
397849
August 24, 2003 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Tobiaz wrote: En PC som brandvägg är effektivare och mer flexibel... men i vilket fall som helst skulle jag aldrig använda en hubb i något nätverk - även om man inte har bbb 😀

Slöar ner rejält...

Detta är inget jag märkt, att det skulle slöa ner.
Jag har den nu till att dela upp nätet med och dom tester jag gjort visar på fullgod hastighet...
Men visst det kanske den gör jag kanske skulle ha ännu bättre fart på linan om jag plockade bort den.

Men rent praktiskt, kör man bara en mjukvarubrandvägg på den PC:n då?
Och som jag frågade innan, kan jag använda utrymmet på den disken i nätverket?
//Tobbe

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
397861
August 24, 2003 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

tobbeviking wrote: Detta är inget jag märkt, att det skulle slöa ner.
Jag har den nu till att dela upp nätet med och dom tester jag gjort visar på fullgod hastighet...
Men visst det kanske den gör jag kanske skulle ha ännu bättre fart på linan om jag plockade bort den.

Men rent praktiskt, kör man bara en mjukvarubrandvägg på den PC:n då?
Och som jag frågade innan, kan jag använda utrymmet på den disken i nätverket?
//Tobbe

Jovisst, hastigheten kanske är fullgod när du endast gör en sak i taget men försöker du göra lite fler saker som t.ex spela o tanka samtidigt tror jag inte du får lika bra prestanda precis...

"Och som jag frågade innan, kan jag använda utrymmet på den disken i nätverket?"
Javisst kan du det!

"Men rent praktiskt, kör man bara en mjukvarubrandvägg på den PC:n då?"
Precis... brandvägg, antivirus bör du dock ha på alla datorer (inte för att jag kör med något av det dock 😀 jag har en hårdvarubrandvägg btw...)

weez
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
400302
August 27, 2003 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena
Om jag va dej hade jag skaffat en D-link router typ den går att säkra helt okej och du slipper tänka på att ha datorn med branndväggen på. Och då kan du dela ut hej villt i ditt lokala LAN utan att behöve bekymra dej 🙂
En PC brandvägg kan va både bättre och sämmre allt e beroende på va du kör på den och villken mjukvaru brandvägg och hur du konfat den. så e man inte så haj på det så är nog D-linken både lättare och säkrare.. Hoppas detta hjälper dej i ditt val 🙂

3ddul
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
400314
August 27, 2003 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Fixa bara MAC-filter i routern/brandisen så skall det vara relativt tryggt, men om någon verkligen vill komma in (kunning sådan) spelar det inte särskilt stor roll vad du kör. Det är dock trevligt med firewall mot script kiddes wink

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
400328
August 27, 2003 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag har nog bestämt mig för en D-link, alternativet att ha en dator igång känns inte alls bekvämt + att jag inte har superkoll på hur en mjukvägg ska konfigureras på bästa sätt i ett sådant läge.

Nä brandvägg är väl som lås?
Man skaffar det för att hålla ärliga människor från frestelsen och spänningen, vill man in är det bara att ta sig in.
Men jag antar att det är tillräckligt bra skydd med en router för "vardagsanvändning"?
Jag har juh inget som är av direkt värde för ngn annan på burkarna och massa ledigt utrymme har jag inte heller.

Tack för tipsen 😀
Jag återkommer säkert med frågor när jag skaffat en D-link.
//Tobbe

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL