Router eller Switch? Vad är dom riktiga skillnaderna?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Router eller Switch? Vad är dom riktiga skillnaderna?
asusamdxp
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 29, 2003 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Behöver alla svar jag kan få. Vad är skillnaden mellan en Router och en Swtich. Jag pratar om säkerheten, en Router har ju altid samma ip nr (samma ip som alla routers i världen?). har hackren det så kan ha dit för alltid. Däremot inte med Switch, där kan d förnya det hela tiden. Kompis till mig säger att hacker måste gå igenom alla routers innan han kan hitta dig eftersom alla använder samma ip. stämmer?

Vad ska man satsa på om man vill ha säkerhet för tre datorer på BBB lina?

Använder en switch nu men är det värt att byta till en router för att öka säkerheten?

Kan man förnya ip på en router eller är det samma hela tiden?

är den här att rekommendera?
D-Link DI-604 Internet Gateway

Vill självklart kunna sicka filer till kompisar över DC, icq och msn utan problem.

Behöver hjälp, snälla...

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
446101
October 30, 2003 - 12:32 am
sp_Permalink sp_Print

asusamdxp wrote: Behöver alla svar jag kan få. Vad är skillnaden mellan en Router och en Swtich. Jag pratar om säkerheten, en Router har ju altid samma ip nr (samma ip som alla routers i världen?). har hackren det så kan ha dit för alltid. Däremot inte med Switch, där kan d förnya det hela tiden. Kompis till mig säger att hacker måste gå igenom alla routers innan han kan hitta dig eftersom alla använder samma ip. stämmer?

Det där stämmer inte alls kan jag säga... Vilket IP routern/switchen får beror helt och hållet på din internetleverantör, där skiljer ingenting...

Det är väl så att routers oftast har inbyggd brandvägg...
Tror inte det skiljer mycket i säkerhet annars...

Som jag har fattat det är routers till för att koppla samman olika nätverk (t.ex. Internet och ditt lokala nätverk) medan en switch är ett nav i ett nätverk...

Det går säkert att använda båda till både och, men detta är det jag kommer på så här på rak hand 😀

Edit: En router kan dessutom göra precis vad det låter som... "routa" trafik vidare från ett nätverk till ett annat... det kan inte en switch, iaf inte i samma grad...

Är ingen expert så... Nu får någon annan ta över 😀

Over and out...

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
446167
October 30, 2003 - 2:53 am
sp_Permalink sp_Print

asusamdxp wrote: Hej!

Behöver alla svar jag kan få. Vad är skillnaden mellan en Router och en Swtich. Jag pratar om säkerheten, en Router har ju altid samma ip nr (samma ip som alla routers i världen?). har hackren det så kan ha dit för alltid. Däremot inte med Switch, där kan d förnya det hela tiden. Kompis till mig säger att hacker måste gå igenom alla routers innan han kan hitta dig eftersom alla använder samma ip. stämmer?

Vad ska man satsa på om man vill ha säkerhet för tre datorer på BBB lina?

Använder en switch nu men är det värt att byta till en router för att öka säkerheten?

Kan man förnya ip på en router eller är det samma hela tiden?

är den här att rekommendera?
D-Link DI-604 Internet Gateway

Vill självklart kunna sicka filer till kompisar över DC, icq och msn utan problem.

Behöver hjälp, snälla...

Kör du med brandväggen aktiverad i routern så kommer du få problem att skicka filer om dina kompisar också har det. För att inte tala om spel då du inte kan köra peer-to-peer utan bara joina som client till nån server. Jag pustade ut när jag flytta hemifrån från farsans router och kör nu mot en 100Mbit-lina utan sånt krafs. Visst kan det verka osäkert. Men vem bryr sig så länge man inte har livsviktiga filer på datorn??

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
446173
October 30, 2003 - 3:03 am
sp_Permalink sp_Print

100 mb? Lotto. Fixa upp en BF1942-server tack 🙂

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
446194
October 30, 2003 - 6:36 am
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL wrote: 100 mb? Lotto. Fixa upp en BF1942-server tack 🙂

ja lr två :p

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
446206
October 30, 2003 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

hmm..

Switch..hmmm.. Router brukar väl ha inbyggd switch? Samma IP nja.. det interna IP't brukar vara den samma på alla.. men det e ju upp till dig om du vill ha det så.. det går att ändra... men IP't utifrån är ju ditt egna.. asså omöjligt att ha samma. Om du kör med en router så delar den ut IP-adresser till de olika datorerna.. om du då använder dynamiska interna IP-adresser så blir ju säkerheten väldigt hög.. eftersom du inte har samma IP till de enskilda datorerna, utan att du få nya hela tiden.. Skulle nog påstå att det är högre säkerhet i en Router..

Sammanfattning:

Router:

Inbyggd brandvägg (oftast)
Gör så att du kan koppla in fler datorer med bara 1 IP-adress
Har inbyggd switch

Switch:

En grej (nätverks-nav) som gör att du kan koppla in flera datorer till ett o samma nätverk
till skillnad från en hubb så bibehåller switchen prestandan även fast du har flera datorer (orkar inte gå in på varför)

Men iallafall.. en switch o router kan inte jämföras på detta sätt.. dom har helt olika funktioner.. eller en router är en switch med IP fördelningfunktion..

Ööh vart det rörigt.. det är tidigt på morgonen..

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
446244
October 30, 2003 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Kan ju tillägga att man har ju mer koll på vilken typ av trafik som går mellan det egna nätet och Internet med en router.
Man kan spärra viss trafik mm. Kan vara lite krångligare att ställa in men dagens hemma-routrar är relativt enkla att ställa in.
En switch skickar ju bara vidare trafiken. Den enda den i princip gör är att man koppla in fler datorer på en lina.
Om man nu bara vill dela ut sin BBB lina till fler datorer så räcker det ju med en switch.
Om man vill ha lite mer säkerhet och funktionen att dela av sitt egna nät från Internet så väljer man en router.

Det där med att en router har samma IP hela tiden stämmer inte.
En router har en WAN port (Wide Area Network) och en/flera LAN portar (Local Area Network).
WAN porten får sitt IP från din Internet levarantör och är oftast dynamisk.
Visst kan man ha samma IP ett par månader eftersom den är påslagen hela tiden.
Men det är ju bara att antingen stänga av den ett tag eller köra kommando som förnyar det.
Det IP som routern har mot ditt egna nät (LAN) brukar vara ett standard IP som går att ändra på.

asusamdxp
Medlem
446806
October 30, 2003 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Många och krånglika svar =)

Sammanfattat, om jag vill dela en BBB-lina på tre datorer där säkerheten och att använda dc är som viktigast. Vad blir mitt val då?

Jag har en switch nu, ska jag gå över till en router?

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
446830
October 30, 2003 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

kompisen kanske är lite *pip* och menar det interna ipt ( 192.168.0.1 ) iof kör inte alla med det.. jag har bytt ut och kör 133.7.0.1 🙂

asusamdxp
Medlem
446831
October 30, 2003 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

japp det var det jag menade.

Men vilket ska man satsa på nu?

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
447229
October 31, 2003 - 2:32 am
sp_Permalink sp_Print

asusamdxp wrote: japp det var det jag menade.

Men vilket ska man satsa på nu?

Fungerar det med switch? Använd den då
För om du har riktigt sekritessbelagda (stava?) uppgifter på datorn så finns det mycket mycket bättre sätta att fixa säkerheten...!

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
447267
October 31, 2003 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

En router är en sak som kan routa (skicka) trafik mellan två olika nät, det kan inte en switch, den kan bara förmedla trafik från en port till en annan så länge datorerna som sitter i switchen sitter på samma nät.

Dock i dessa dagar så har alla företag börjat kalla sina bredbandsdelare för routrar vilket är delvis rätt eftersom den routar från ditt externa nät till ett eget internt nät. Sen har de laggt på så att routern har en dhcp samt en switch och en brandvägg inbyggd i sig. Men från början är alltså en router ingenting annat än något som routrar (skickar) trafik mellan två olika nät t.ex. 192.168.0.XXX till 192.168.1.XXX.

Om du skulle haft en switch och kopplat in en dator på en port med IP 192.168.0.1 sen i andra porten med IP 192.168.1.1 så skulle datorerna ej kunna skicka trafik mellan varandra. Om du dock tog en router och kopplade in på samma sätt skulle det fungera. Men om du köper en router som du tänker på kan du bara göra så om du kopplar in ena på WAN porten och andra på någon av routerns "switchportar". För de så kallade "switchportarna" fungerar precis som en switch fast med dhcp.

Om du skall ha ett eget LAN utan internet skall du ha en switch, du behöver ingen sk bredbandsdelare om du dock skall ha och dela bredband med är det jävligt bekvämt med en bredbandsdelare aka router.

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
447307
October 31, 2003 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Haha, alla har skrivit identiska saker som jag skrev laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 156
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL