Router eller två nätverkskort?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Router eller två nätverkskort?
cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 10, 2004 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej..
Jag ska skaffa bredband (dsl) snart, och jag ska ha det till mina 2/3 datorer...
Så jag undrar vilket som är lättast/bäst att göra, köpa en ruter, eller köpa ett extra nätverkskort till min gammla p2a som bara står och skräpar? (och ha den som server..)
Det viktigaste är att jag får bredband till två av datorerna (P2an e inte nödvändig..)

Hoppas vi fattar.. 🙄 😀

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
692376
August 10, 2004 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade kört på router. Men om du spelar mycket och även skulle vilja ha egen server så kan du ju använda p2an.

Använder du router så måste du även öppna portar vid vissa onlinespel

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
692388
August 10, 2004 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Är du bra på Linux, och kan tänka dig att skaffa nätverkskort till P2an så att den har åtminstone 3 nätverkskort totalt, så är det klart en riktigt smidig lösning (relativt billig också).

Är du inte flink på Linux funkar antagligen fortfarande exempelvis Smoothwall eller Freesco bra till att slänga ihop en brandvägg på en dylik burk, dock är jag osäker på hur stora möjligheter du har att köra server på någon av dem.

Känner du att du vill ha en router som är lite mindre, eller inte vill kludda med att installera något själv, skaffa ett färdigt paket.

Om du ska lägga till flera portar senare, eller funderar på att skaffa WLAN också, kan det också löna sig med att skaffa en "färdig" router direkt. En router kostar inte mycket mer än en switch, så om du ändå behöver utöka med fler portar senare utöver de som finns i din P2a har du kanske inte tjänat så mycket. Likadant, en WLAN-router kostar bara en aning mer än en WLAN-AP, så då lönar det sig inte riktigt att mecka med att ordna en dator istället.

Slutligen - tänk på att om du kör med en dator ska du använda korsade kablar istället för raka.

EDIT: kom ju på att det finns internetdelning i Windows också. Den funkar också bra, fast samma kontroll som i Linux får du ju inte. Sen kan det vara rätt skönt att slippa starta om servern ibland (som jag misstänker att du åker på med Windows)... 🙂

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
692391
August 10, 2004 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Lättast är att köpa en färdig bredbandsdelare. Bäst går inte att svara på. Det beror på vad man har för behov. Har du intresse av att köra GNU/Linux som router så är det mitt tips. Men bara om du har intresse, annars är det ju ingen mening med det. Installerar du en GNU/Linux distribution kan du utföra mer än med en färdig bredbandsdelare/router, men å andra sidan kanske du bara vill åt just router-funktionerna, och då är det ingen som helst mening med att köra på en linux-dist istället. Förutom då om du är intresserad...

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
692396
August 10, 2004 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Xuestor wrote: Använder du router så måste du även öppna portar vid vissa onlinespel

Det måste man även om man kör en linux-distribution. Enda skillnaden är att det är svårare för en nybörjare att sätta sig in i hur man hanterar brandvägg och routing i linuxdistributioner jämfört med det färdiga webgränssnittet hos en bredbandsdelare/router. Men som sagt, har man intresse av att lära sig hantera GNU/Linux i nätverk så är det nog bästa sättet att göra det på!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
692403
August 10, 2004 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Roueter är lättare, lite mindre och smidig + att man inte behöver ha en hel dator igång helatiden.

ha en dator confad som router innebär ju att du har större valfrihet till konfiguration. Du kan tex spärra en dsator till en vissa bandbredd osv.

Klart finns väll routrar som klrarar detta men dyrt.

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
692442
August 10, 2004 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har alltid tyckt att det gått slöare med en hårdvarurouter. Det är bättre att investera i nån gammal dator. 200 MHz räcker gått och väl till att routa 100 MBit. Jag har nu en gammal 300 MHzare som router och det fungerar perfekt.

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
692770
August 11, 2004 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaren 😀 ..

Jag kan börja med att säga att jag inte kan ett piss om linux, så det känns som att det är uteslutet...
Sen kom jag på nu att P2an bara har 2gig hdd, så spelserver går inte att köra på den.....
( P2 350mhz, 192mb ram tror jag, 2gig hdd, inbyggt äckelgrafikkort.. inget nätverkskort, så jag får köpa två stycken..)
Har WinXpPro på den nu och det fungerar finfint... Har en Win2003server cd, tror ni att det går bra att köra det på den? ..

Switch har jag redan...

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
692900
August 11, 2004 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det funkar fint att köra internetdelning under såväl Windows 98 (tror dock inte det funktioner för port-forwarding mm) som Windows XP (där det finns funktion för port-forwarding). Vet inte säkert eftersom jag inte testat i 2k eller ME, men även de borde ha internetdelning... Att 2k3 har det är väl nästan en självklarhet? 😉

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
692972
August 11, 2004 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Men vad är det för speciellt med win2003server då? 😕

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
693002
August 11, 2004 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Du behöver inte Win2003 Server för hemmabruk om du inte särskilt är ute efter att lära dig just Win 2003 Server. Om du inte känner till skillnaderna mellan Windows XP och Windows 2003 Server så är det inte heller några funktioner som du behöver använda dig av, så att säga wink

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
693021
August 11, 2004 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

okej.. 😀 .. men jag tänkte att eftersom att jag ändå hade det så why not?

Men hur är den med bandbredden då? .. Segas det ner något mer/mindre med router/tvånätverskkort ..?

Edit: https://www.nordichardware.se/.....hp?t=90900 tydligen kan en router sega ner rätt ordentligt..? 😕

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL