January 6, 2002
Eller? Vad tror ni? Klarar denna och köra 800 Mbps i tex torrent? Eller kan man räkna av 400 direkt? Fortfarande är det ju det grymaste som finns för det priset..
January 6, 2002
Hugge wrote: Glöm och dröm att den routar 1 Gbps 🙂
Har maskiner på jobbet för åtskillinga 100-tusen som har svårt att routa gig.
EDIT: Hoppas alla särskiljer på switching och routing när dom läser min post.
jag vet inte vad alla talar om i denna tråd. Klart är iallafall att denna router inte klarar att routa 1 Gbps...nää..det står ju heller inte..utan 800 Mbps...och troligen en bit under det om man ska maxa åt båda hållen på tex torrentprotokollet. Däremot tror jag säkert den drar runt data på switchen i gigabit fart utan större problem...
Sen kommer n-standarden (vars stora riktlinjer är satta) att gå fint fint att uppgradera från 1.1 (eller om det var 1.0) till den senaste uppdateringen 2.0 bara genom att patcha.
August 27, 2003
gusgez wrote: [quote=Hugge]Glöm och dröm att den routar 1 Gbps 🙂
Har maskiner på jobbet för åtskillinga 100-tusen som har svårt att routa gig.
EDIT: Hoppas alla särskiljer på switching och routing när dom läser min post.
jag vet inte vad alla talar om i denna tråd. Klart är iallafall att denna router inte klarar att routa 1 Gbps...nää..det står ju heller inte..utan 800 Mbps...och troligen en bit under det om man ska maxa åt båda hållen på tex torrentprotokollet. Däremot tror jag säkert den drar runt data på switchen i gigabit fart utan större problem...
Sen kommer n-standarden (vars stora riktlinjer är satta) att gå fint fint att uppgradera från 1.1 (eller om det var 1.0) till den senaste uppdateringen 2.0 bara genom att patcha.
Jag kan lova dig att 800Mbps siffran är uppmätt i labbmiljö med ett hop till source och tryckt igenom en session med ett gigantisk jävla jättepaket.
Är liknade ASIC som i de äldre linksysmodellerna och de klarade av att trycka 70-80mbit normaltrafik med standardstorlek på paket, mot flera sources, normala inställningar i routern, lite portforwarding och kanske nån ACL pålagd. Räkna inte med några gnistrande förbättringar än vad deras gamla burkar klarar av.
Sen klarar ju inte den där routern av att "routa på riktigt". Överallt där det kan tänkas behöva köra gig så är man ju ett ordentligt krockmongo om man sitter och lattjar RIP.
Det hela känns ju bara som ett dåligt försäljningstrick för att få folk att tro att dom kan tanka t0reentzzzzzzz i ultrawarezspeed och få 1ping i alla spel.
March 10, 2003
Det jag pratar om är att du begis fått siffrorna om foten och snubblat ut för trappan.
Du kan inte skicka information snabbare än din internet lina även om dina kort skulle klara 3000gigabit.
Att köra torrent mellan datorer är ju inte ens något jag ens skulle få tanken att göra.
Förutom att denna router kanske är lite väl högt specad (önsketänkande) så finns det ändå inga hårddiskar idag
som klarar så höga hastigheter ändå.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 27, 2003
Jaså inte? Vad lustigt.. jag trycker runt 100-110MB/s till en burk ibland, till disk. (1 Gbit).
hugge@munin ~ $ wget speedtest.bahnhof.net/1000M
--00:36:11-- http://speedtest.bahnhof.net/1000M
=> `1000M.1'
Resolving speedtest.bahnhof.net... 213.80.98.3
Connecting to speedtest.bahnhof.net|213.80.98.3|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1,049,624,576 (1001M) [application/octet-stream]
100%[==================================>] 1,049,624,576 99.80M/s ETA 00:00
00:36:22 (101.87 MB/s) - `1000M.1' saved [1049624576/1049624576]
Så nog är det möjligt i allra högsta grad 🙂
Dock ser jag inte riktigt nöjet i ha gig på denna router. Som att köpa en V8 och sätta fast i en gammal fiat punto.
Däremot är det ju smidigt med en router och en gigswitch i samma burk. Slipper man ha en seperat gigswitch för det interna nätet utan kan köra allt i samma låda.
EDIT: Jag trycker inte ovanstående trafik genom en såndär hemmalinksysrouter förövrigt 😉
January 6, 2002
Ctrl wrote: Det jag pratar om är att du begis fått siffrorna om foten och snubblat ut för trappan.
Du kan inte skicka information snabbare än din internet lina även om dina kort skulle klara 3000gigabit.Att köra torrent mellan datorer är ju inte ens något jag ens skulle få tanken att göra.
Förutom att denna router kanske är lite väl högt specad (önsketänkande) så finns det ändå inga hårddiskar idag
som klarar så höga hastigheter ändå.
sorry...jag har nog varit lite otydlig...det enda jag vill om jag skaffar denna router är att min 100/100 lina ska klara av att leverera just den farten även till mina datorer bakom den. Jag har absolut ingen nytta av Gigabit kapacitet...men jag har en känsla av att routrar måste upp i dom specifikationerna för att ens klara 100/100...men jag inbillar mig att Linksys siffror helt klart är från labbmiljö...dock tror jag inte man kan dra av 600-700 Mbps från den siffran (800Mbps)...utan kanske 50%...då är det fortfarande fullt tillräckligt för mig.
January 6, 2002
Hugge wrote: [quote=Ctrl]Det är väl inte direkt vanliga icke raidade diskar heller ? 😉
Ptja.. sata 7200 snurror i raid5. 750gigare. Trycker runt 80-90MB/s till en enkel oraidad satadisk.
...låt inte denna tråd spåra ut nu 😉
någon får gärna återkomma med test på http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104047
vore kul med riktig feedback från någon som har den...
March 19, 2003
Har en WRT54GL "tror ja" FON modellen och den packar ihopp då och då.
Kan bero på att det är 3'dje parts programvara samt att FON har varit och pillat.
Har alltid torrent igång då jag inte direkt använder linan så den maxas alltid ut och de kan vara att torrent skickningar fram och tillbaka som gör att den packar ihopp.
Trodde först det var ISP'n som hade problem med allt löser sig alltid efter man startar om routern.
Funderar på att kasta ut den snart då jag börjar ruttna på den och slänga in vanlig gbit switch då man endå får typ 4ip adresser från isp'n.
1 Guest(s)