July 8, 2001
http://www.dustin.se/shopping/.....5010047734
ett exempel. som du ser hamnar du i de övre prisklasserna.
April 3, 2003
mm... Misstänkte det...
Men det är inte riktigt sådär jag hade tänkt mig.
Som jag fattade of den där så kan man bara begränsa hur mycket var och en av portarna på det interna nätverket ska få ut mot internet.
Det jag är ute efter (då jag har Telia2000) är att kunna begränsa den totala/sammanlagda bandbredden utåt mot internet så att den inte kan överskrida 50kB för då stryper den all (och jag menar verkligen ALL) ingående trafik.
Det har hänt att den har skickat i över 100 och det ska ju vara helt omöjligt eftersom Telia hävdar att man bara har 400kb (50kB) uppströms.
Det är detta jag vill komma åt att strypa
September 13, 2001
Fixa en billig pentium 133:a eller ngt, om du inte kan få en av ngn så kostar dom knappast mer än 200 spänn.
Installera en enkel linuxdist typ clarkconnect och du är hemma.
Dessutom kan du fixa ditt strypningsproblem med skriptet "wondershaper" eller liknande, och då kommer dina problem att försvinna. (hoppas jag 😉 )
April 3, 2003
Chewie wrote: Fixa en billig pentium 133:a eller ngt, om du inte kan få en av ngn så kostar dom knappast mer än 200 spänn.
Installera en enkel linuxdist typ clarkconnect och du är hemma.
Dessutom kan du fixa ditt strypningsproblem med skriptet "wondershaper" eller liknande, och då kommer dina problem att försvinna. (hoppas jag 😉 )
Där sa du ju något. Inte för att jag är så haj i Linux men lite har jag mixtrat med det, och guider finns det, och datorer har jag 🙂
Clarckconnect, är den speciell för just detta endamål eller måste jag leta efter program på nätet?
ELIS
Netlimiter funkar inte då jag har ganska många burkar och ska jag sätta spärr på alla så blir det inte många kB på varje. Sätter jag en gräns på 50 på varje så har jag ju snart samma problem igen 🙁
December 15, 2002
Ett annat tips är http://www.smoothwall.org/
September 13, 2001
Azz wrote:
Där sa du ju något. Inte för att jag är så haj i Linux men lite har jag mixtrat med det, och guider finns det, och datorer har jag 🙂Clarckconnect, är den speciell för just detta endamål eller måste jag leta efter program på nätet?
Clarkconnect finns här: http://www.clarkconnect.org/
Det är en dist speciellt för server/router ändamål. Det smidiga med CC är att du i princip inte behöver en gnutta linuxkunskaper.
Allt sköts via ett grafiskt gränssnitt i din browser, dock kan du givetvis göra det mesta på vanligt sätt, dvs ändra configfiler manuellt.
Kolla under "modules" så kan du få ett tips av vad du kan göra med lådan, förutom server/router.
April 3, 2003
Man måste ju bara säga att Linux rockar ju mycket fetar än MS på alla sätt o vis (anser jag) bara man har kunskaperna om det. Nog för att MS finns i telefoner numera (BSOD ) och det hotas med att integreras i bilar men titta på dessa tå ovanstående inlägg samt DreamBOX'en så ser man ju att Linux har bra mycket bättre potential, tycker jag, då gemene man (med kunskaper) får skapa fritt 😀
1 Guest(s)