February 3, 2010
Hej hej forumet!
Min router fryser sig (dvs, det går inte att ansluta till den via 10.0.0.1 eller att komma ut på nätet). Detta varar i ungefär 5 min, varpå allt fungerar igen.
Routern är netgear wgr614 v7, firmware V2.0.30_2.0.30. ISP är Bahnhof. Har 2 datorer så felet ligger inte hos själva datorn. Att starta om eller "reseta" routern har ingen effekt. Supporten på bahnhof säger att inget är fel på deras sida.
Men om man kopplar datorn direkt i jacket så fungerar internet ändå inte (vilket det normalt gör).
Om det är routerns fel borde internet fungera när man kopplar förbi routern eller hur? Men om det är internet det är fel på borde jag väl komma åt routern på 10.0.0.1 (vilket fungerar i vanliga fall) iaf?
Förvirrande, hoppas någon har ork och kunskap att hjälpa, tack för att du läste iaf. =)
edit: om man försöker "reparera nätverk" får jag felmeddelande: Could not renew IP because the network did not assign a network address to the computer"
April 21, 2008
Hej, välkommen till NH.
När det gäller att komma åt routerns webbgränssnitt så brukar netgears produkter ligga på 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 . Om det är så att du ändrat detta tidigare till 10.0.0.1 så kan det ju försvunnit när du tryckt på resetknappen.
Vad Banhof kör med för ip-inställningar vet jag ej. Som du säger så bör du få en ip-adress om du kopplar in datorn i jacket OM Banhof använder DHCP. Annars måste du ställa in en statisk ip adress som du fått av Banhof.
Om routern har ett par år på nacken är det kanske dags att byta ut den. Om den är ny och den "fryser" varje timma, reklamera den.
February 3, 2010
Hej och tack för svar!
För att klargöra, mitt internet fungerar när jag kopplar förbi router direkt in i jacket. Men inte under den tid då jag inte kommer åt routern, vilket är mysko. Frågan är om hönan eller ägget kommer först, dvs, gör mitt internet att routern fryser eller gör min router att internet lägger av.
Blir jag kanske DDOS:ad 5 min då och då? Borde det inte ge symptom av att internet lägger av, och att jag inte kan komma åt min router om den är ikopplad? Men borde inte bahnhof se detta i sin loggar isf?
För övrigt är routerns original inställningar 10.0.0.1.
April 21, 2008
Okej, jag tycker det låter som att routern är den felande länken. Men Ifall du tror att du blir utsatt för en DDoS/DoS så skulle du ju kunna kolla loggen i routern och se om du ser något misstänkt där.
Tänk också på att det är stor skillnad mellan routrar hur mycket trafik/anslutningar de klarar av att hantera.
Det enklaste skulle nog vara att testa att byta ut routern mot en annan och se om den pallar trycket.
Jag tror inte att Banhof har så detaljerade loggar.
1 Guest(s)