August 17, 2001
Jag söker en router med hög throughput så man får valuta för 100mBit bredband hemma. Kraven på denna är:
Gigabitportar på WAN och LAN, minst 4 st på LAN men gärna fler så man kan bygga ut nätet lite efter hand när man vill ha Lanuttag i fler rum än vad man har nu.
Trådlöst efter N-standarden.
Minst 100 mBit throughput men gärna högre utifall man får bredbandet uppgraderat i framtiden.
Har kollat lite på Netgears produkter eftersom jag har haft en ADSL-router som fungerat utmärkt från dom tidigare, kollat lite på WNDR 3700, 3800 och 4000, kommer tydligen en 4500 nu snart också men ingen av dom står det några uppgifter om vilken Wan-Lan throughput dom klarar av.
D-link såg ut att ha en intressant router, DSR-250N, 8 Gigabitportar och Wireless N men tyvärr bara 2,4 gHz-bandet och så verkar den bara klara a v35 mBit throughput. Sen så har inte D-Link fungerat så bra hemma hos mig tidigare så mitt förtroende för dom är inte så högt...
Nån som vet vad Netgear har för throughput i sina routers eller tips om annat märke som fungerar bra?
March 10, 2003
Linksys E4200 är enda kandidaten i mina ögon. Dlinks skräp är inte värt plasten det tillverkas av. Netgears är okej och så, men Linksys är snäppet vassare. Fördelen med Linksys är att den stödjer DD-WRT som kan låsa upp mer saker.
En router kan du lätt komplettera med en switch, dessa är riktigt billiga idag och 8p brukar räcka för de flesta hem, annars är det bara att köpa större. Alternativet du har är annars att bygga en egen router med ett ITX kort och köra Pfsense på den.
http://www.smallnetbuilder.com/ - är en bra sida att kolla in med mycket info om routers och dylikt.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 27, 2010
Håller delvis med om att Dlinks grejjerna håller lite lägre kvallite. Kommer ihåg de gamla Dlink 604 routrarna som dog på löpande band. Om det inte var strömförsörjningen så var det överhettningsproblem. Dock måste jag slå ett slag för min Dlink dir 615 som fungerat felfritt sedan julen 2008. Den ger mig dessutom bra hastigheter ut. Alltid runt 90 upp och ner. Tyvärr så har den problem med det trådlösa och jag har löst det genom att bara köra trådat där hemma, till allt utom telefonen. Kompletterade i våras hemmet med två stycken D-Link DGS-1005D 100/1000 5p switchar. För endast 249 kr tycker jag att de är ett kap i hemmet. Små och lätta att ta med sig på lan etc. Backup från mina arbetsstationer görs i 500-700 mbit vilket jag tycker är klart godkänt.
March 18, 2001
March 10, 2003
Vad jag fattat det som har Dlink de senaste revisioner av hårdvaran i sina router snålat in på komponenter. Verkar som de är mer instablia och trilskas mer nu. Särskilt det trådlösa verkar folk ha problem med.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 20, 2008
Kör en gammal ASUS WL-500G Premium, har i medel en uptime på mer än en månad mellan omstart och den levererar fullt ös på min 100/100 lina även med massor av connections. Det enda jag behövt fixa var nätadaptern som inte orkade efter två års konstant användning. Så en nyare ASUS kan definitivt rekomenderas förutsatt att de håller samma kvalitet som min gamla häck.
1 Guest(s)