Router med hög throughput? | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Router med hög throughput?
This topic is locked
[EF]Belse
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 43
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
oktober 5, 2011 - 11:34 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag söker en router med hög throughput så man får valuta för 100mBit bredband hemma. Kraven på denna är:

Gigabitportar på WAN och LAN, minst 4 st på LAN men gärna fler så man kan bygga ut nätet lite efter hand när man vill ha Lanuttag i fler rum än vad man har nu.
Trådlöst efter N-standarden.
Minst 100 mBit throughput men gärna högre utifall man får bredbandet uppgraderat i framtiden.

Har kollat lite på Netgears produkter eftersom jag har haft en ADSL-router som fungerat utmärkt från dom tidigare, kollat lite på WNDR 3700, 3800 och 4000, kommer tydligen en 4500 nu snart också men ingen av dom står det några uppgifter om vilken Wan-Lan throughput dom klarar av.

D-link såg ut att ha en intressant router, DSR-250N, 8 Gigabitportar och Wireless N men tyvärr bara 2,4 gHz-bandet och så verkar den bara klara a v35 mBit throughput. Sen så har inte D-Link fungerat så bra hemma hos mig tidigare så mitt förtroende för dom är inte så högt…

Nån som vet vad Netgear har för throughput i sina routers eller tips om annat märke som fungerar bra?

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1269951
oktober 7, 2011 - 1:07 f m
sp_Permalink sp_Print

Linksys E4200 är enda kandidaten i mina ögon. Dlinks skräp är inte värt plasten det tillverkas av. Netgears är okej och så, men Linksys är snäppet vassare. Fördelen med Linksys är att den stödjer DD-WRT som kan låsa upp mer saker.

En router kan du lätt komplettera med en switch, dessa är riktigt billiga idag och 8p brukar räcka för de flesta hem, annars är det bara att köpa större. Alternativet du har är annars att bygga en egen router med ett ITX kort och köra Pfsense på den.

http://www.smallnetbuilder.com/ – är en bra sida att kolla in med mycket info om routers och dylikt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Per SJöberg
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 83
Member Since:
december 27, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1269960
oktober 7, 2011 - 7:36 f m
sp_Permalink sp_Print

Håller delvis med om att Dlinks grejjerna håller lite lägre kvallite. Kommer ihåg de gamla Dlink 604 routrarna som dog på löpande band. Om det inte var strömförsörjningen så var det överhettningsproblem. Dock måste jag slå ett slag för min Dlink dir 615 som fungerat felfritt sedan julen 2008. Den ger mig dessutom bra hastigheter ut. Alltid runt 90 upp och ner. Tyvärr så har den problem med det trådlösa och jag har löst det genom att bara köra trådat där hemma, till allt utom telefonen. Kompletterade i våras hemmet med två stycken D-Link DGS-1005D 100/1000 5p switchar. För endast 249 kr tycker jag att de är ett kap i hemmet. Små och lätta att ta med sig på lan etc. Backup från mina arbetsstationer görs i 500-700 mbit vilket jag tycker är klart godkänt.

rockabilly65
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
Member Since:
mars 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1270022
oktober 9, 2011 - 1:10 f m
sp_Permalink sp_Print
Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1270193
oktober 13, 2011 - 6:20 e m
sp_Permalink sp_Print

Ja skulle rekomendera ASUS rutrar. De funkar faktiskt riktigt bra. De flesta brukar dessutom gå att byta formware på till tex tomato eller DD-WRT

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
januari 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1270198
oktober 13, 2011 - 6:40 e m
sp_Permalink sp_Print

Själv tycker jag min DIR-655 fungerar bättre än väntat får ut allt jag vill ur min. 97Mbit får jag i diverse tester och även vid praktiskt användande. Har för mig att throughputen skall ligga på runt 180-190Mbit.

//Jimmy

Tankspridd
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
Member Since:
april 21, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1270215
oktober 14, 2011 - 4:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med Imlal ang DIR-655. Min är snabb och stabil, men den har ju ett par år på nacken.
I övrigt så har jag fått ett bra intryck av Asus routers också. En router som tycks fått bra recensioner är Asus rt-n56u.

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1270217
oktober 14, 2011 - 5:19 e m
sp_Permalink sp_Print

Vad jag fattat det som har Dlink de senaste revisioner av hårdvaran i sina router snålat in på komponenter. Verkar som de är mer instablia och trilskas mer nu. Särskilt det trådlösa verkar folk ha problem med.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1270722
oktober 28, 2011 - 10:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Kollade nu och jag kör med en Asus RT-N16 med Tomato firmware.
Routrar är en djungel men jag skule rekomendera en med broadcom chip så man kan lägga in en custom firmware på den.

Kallisti
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
Member Since:
juni 21, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1271034
november 4, 2011 - 5:12 f m
sp_Permalink sp_Print

Kör en gammal ASUS WL-500G Premium, har i medel en uptime på mer än en månad mellan omstart och den levererar fullt ös på min 100/100 lina även med massor av connections. Det enda jag behövt fixa var nätadaptern som inte orkade efter två års konstant användning. Så en nyare ASUS kan definitivt rekomenderas förutsatt att de håller samma kvalitet som min gamla häck.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
71 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL