May 19, 2002
hej..jag är inte så haj på nätverk. Jag har nyss införskaffat en ADSL router/switch av märke level one... nu är det så att jag inte får de att funka..jag får det att funka inåt..Alltså LAN:et funkar...men inte WAN..vet inte vad jag ska använda för inställningar...har att välja på PPPoE och PPTP...jag vet inte vad..hjälp vore uppskattat...Har telia adsl ska kanske tilläggas...
May 27, 2002
Har du gjort grund konfig i routen (IP: 192.168.0.1)
(följ manualen du fått till routen...brukar funka fint) 😛
Där brukar du oxå kunna se status om du fått en WAN anslutning.
När det är klart så är det bara till att knappa in i IE: login1.telia.com
och knappar in användar namn och lösenord som du har på Telia.
February 1, 2002
phantom wrote: hej..jag är inte så haj på nätverk. Jag har nyss införskaffat en ADSL router/switch av märke level one... nu är det så att jag inte får de att funka..jag får det att funka inåt..Alltså LAN:et funkar...men inte WAN..vet inte vad jag ska använda för inställningar...har att välja på PPPoE och PPTP...jag vet inte vad..hjälp vore uppskattat...Har telia adsl ska kanske tilläggas...
Hej!
Det ser ut som att ditt nic (nätverkskort) har låst anslutningen mot Telia adsl anslutningen. För du kan ju skriva här och då antar jag att du ansluter din pc direkt på adsl modemet eller till nätverkskabel direkt som är ansluten i adsl modemet. Om så skulle vara fallet så föreslår jag att innan du kopplar loss datorn från modemet öppnar en cmd prompt (ett kommando fönster , Dos fönster om man så vill) och skriver följande ipconfig /release om du kör Win2000 el. Win XP. Då släpper ditt nic anslutningen mod adsl modemet och du ska kunna ansluta routern istället.
Testa detta och lycka till.
1 Guest(s)