router problem med webserver|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
router problem med webserver
Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
Member Since:
April 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 5, 2006 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

När vi byte ADSL leveratör följde det med en ADSL router (thomson speedtouch 716). Problemet jag har nu är att webserver inte fungerar som den ska. När jag skriver in datorns interna ip# i browsern så kommer jag åt webservern som jag ska men problemet är när jag skriver in det externa ip#, som syns utåt, så kommer jag till admin-sidan för routern, trots att den bara borde kommas åt på sitt interna ip# 192.168.*.*

Jag har testat att portforwarda port 80 i routern till datorns interna ip# men trots det så kommer jag till routerns admin-websida för att logga in på den.

Någon som har någon idee jag kan göra så att trafiken kommer fram/rätt???

Twe@kBoY
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
Member Since:
September 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1083397
October 5, 2006 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det lika om du testar utifrån? Alltså från en kompis dator tex?

Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
Member Since:
April 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1083422
October 5, 2006 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Twe@kBoY wrote: Är det lika om du testar utifrån? Alltså från en kompis dator tex?

En kompis testade precis utifrån och då fungerade det tydligen men det e störrigt att jag inte kan testa det. Vet ju inte om det fungerar som det ska då.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1083442
October 5, 2006 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan inte stänga av "remote access" eller ändra porten remote access fungerar på, från 80 till något anna då?
Alltså det som gör att du kommer åt din router från internet och inte bara från det lokala nätverket..

Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
Member Since:
April 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1083540
October 6, 2006 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Du kan inte stänga av "remote access" eller ändra porten remote access fungerar på, från 80 till något anna då?
Alltså det som gör att du kommer åt din router från internet och inte bara från det lokala nätverket..

kollade upp "remote access" men där var inte "webbrowser" förbockad som tillåten remote access och hade den varit det så hade porten inte varit 80 vid access via internet.
Testade att bara tillåta access från mitt interna ip men det hjälpte inte heller.

Hur som helst kommer folk utifrån inte åt routerns adminsida men jag kommer åt den på både routerns ip och mitt externa ip vilket är störigt.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1083591
October 6, 2006 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Jaja, jo från det lokala nätverket kommer man åt routern om man skriver det externa, som du skrev just.. Förstod det som om alla kom till routern, även utifrån..

Men du skrev ju att det fungerade för din kompis och då bör det fungera som det ska för alla andra, sen att du kommer till routern när du surfar in på ditt externa ip är väl inget problem, använd bara det lokala ip-numret till servern istället så ser du ju om det fungerar..

Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
Member Since:
April 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1083637
October 6, 2006 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Jaja, jo från det lokala nätverket kommer man åt routern om man skriver det externa, som du skrev just.. Förstod det som om alla kom till routern, även utifrån..

Men du skrev ju att det fungerade för din kompis och då bör det fungera som det ska för alla andra, sen att du kommer till routern när du surfar in på ditt externa ip är väl inget problem, använd bara det lokala ip-numret till servern istället så ser du ju om det fungerar..

Det här blev kanske lite rörigt det här. När jag först skrev inlägget så försökte jag ställa in portforward på routern så att personer utifrån skulle komma åt servern men jag fick det inte att fungera, kom ju till routern. Det var sen först efteråt när andra testade det som jag forstod att det fungerade som det skulle utifrån. Att webservern fungerade visste jag då jag testat mot det interna ip men sen ville jag testa att det fungerade utifrån också genom routern, så jag visste att jag ställt in den rätt. Men det har jag lärt mig nu att det oftast inte går att göra så med routrar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL