September 20, 2001
Hej
Jag behöver skaffa en ny switch, men hittade en router med inbyggd skrivarhub på för samma pris i princip. (Digitus 4-portars DSL- router DN1104 N USB på Conrad.)
Jag har redan en Netgear router som jag är väldigt nöjd med. Den kör DHCP-servern nu.
Vad behöver jag göra för att få Digitus routern att enbart agera switch?
Det brukar la bli onödigt jobbigt att forwarda portar om man har 2 routers...
Räcker det att stänga av dess DHCP-server, eller behövs det någon mer ändring?
Jag antar att routern behöver ett fast IP för att skrivarservern ska fungera riktigt?
Tacksam för hjälp!
March 14, 2001
Stäng av allt vad DHCP, diverse brandväggar samt andra tjänster heter..
Vete fan hur skrivarservern fungerar när man stänger av alla routerfunktioner..
Men skulle det inte fungera med allt avstängt kanske du kan byta router, köra netgearen som swtich istället och den nya som router..
March 27, 2003
Jag körde med två routrar för ett tag sedan (pga att den ena hade inbyggt modem den andra WLAN).
Sätt den ena i DMZ i den andra så att säga, så att all trafik går rätt igenom.
Jag lyckades aldrig få den att skicka telias IP rakt igenom men med två lokala nät funkar det fint.
EDIT: Jag kanske missuppfattade dig nu. Hur många datorer ska du ha inkopplade samtidigt och hur många portar har resp. router?
September 20, 2001
Hm, det kanske kan funka om det inte finns något sätt att stänga av alla routerfunktioner. Lika bra att testa, kostar 299:- bara så...
Det ska kopplas så här:
Modem kopplat till router1
Router1 kopplat till Dator Dator Dator & Router 2
Router2 kopplat till Dator Dator & Skrivare
November 24, 2006
Det är inga problem att använda en router som switch. Stäng av DHCP och använda bara LAN-kontakterna.
De som vi pratar om i tråden är jag lite osäker på om det är "riktiga" routrar, det var någon som påstod att så inte var fallet.
Sak samma, de fungerar som en switch på lan-anslutningarna i alla fall, så det ska fungera.
Enkelt kan man väl säga att de är switchar med med NAT, Network Adress Translation
Jag citerar http://www.wikipedia.org om routrar och NAT:
According to specifications, routers should not act in this way, but many network administrators find NAT a convenient technique and use it widely. Nonetheless, NAT can introduce complications in communication between hosts
1 Guest(s)