December 6, 2004
Tjenare.
Jag har nyss köpt en ny router (Netgear RP614v3). Jag kan som nu surfa runt, men varken MSN, mIRC eller BitComet kan connecta. Men däremot Skype funkar, tror jag. Ingen svarar men de verkar inte vara vid datorn.
Igår var det samma sak, men det kom efter ett tag.
Jag testade nu att starta om routern, då kom jag in på MSN.
Vad kan detta bero på?
XP, Telia 24, allt funkar sen.
Det ända jag gjort i routern är port forwarding.
Har gjort en "factory reset" nu, verkar inte funka det heller.
Någon?
February 28, 2004
Hej!
Jag vet hur du har det... köpte en likadan för två veckor sedan eftersom att min gamla inte funkade med adsl2+.
1. Det sätt du kan göra är att varje gång du startar datorn, logga in på routern och gå till Dynamic DNS sidan och välja apply... då uppdaterar routern ditt IP. (Detta kanske inte behövs om du inte använder Dyndns tjänsten.)
2. Annars kan du skaffa den tjänsten på http://www.dyndns.org och skapa ett Dynamic IP konto gratis och välja att ditt IP ska vara typ: Likan.dyndns.org
3. Sen när det är fixat så laddar du ner ett litet program som heter
DynDNS updater från den hemsidan och skriver in ditt loginnamn, lösenord, IP-adress i det programmet och kryssar för att du använder en router.
Lägg sedan in det programmet i mappen autostart på startmenyn för att det ska startas varje gång du startar datorn. Det kräver nästan inget minne alls.
4. Det ska även gå utan detta program, med hjälp av routerns funktion men jag fick det inte att funka som det skulle... kanske för att mitt IP är namn.mine.nu istället för namn.dyndns.org.
Testa det innan du laddar ner programmet. Du märker om det funkar om du skriver in allt i routern och sedan uppdaterar den och startar om datorn. Kan du komma in på msn så funkar det.
5. Den sista varianten är att stänga av SPI i routern som är dess brandväggssystem och förlita sig på XP's brandvägg.
Följ sedan punkt 2 och 3 för att låta programmet uppdatera ditt ip.
Jag har själv följt punkt 5.
hoppas något av detta funkar för dig...
2 Guest(s)