Router stryper hastigheten | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Router stryper hastigheten
This topic is locked
Barritus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
november 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
oktober 24, 2011 - 7:54 f m
sp_Permalink sp_Print

Har en Linksys router. WRT54GS. Som helt plötsligt har börjat strypa min hastighet. Sitter på 24mbit men router drar ner den till 2. När jag kopplar ur det så är det full hastighet så inget fel hos ISP. Någon som kan ha nån lösning på detta? Jag har gjort en RESET på den. Utan resultat.

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
januari 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1270543
oktober 24, 2011 - 3:15 e m
sp_Permalink sp_Print

Kör du kablat eller trådlöst? Kan vara en kabel som håller på att ge med sig. Om det är det trådlösa som börjat strula skulle jag tippa på någon nyinköpt elektronisk historia (Behöver inte vara du som stör det trådlösa kan vara grannen =) . I annat fall kan du ju prova med att flasha in en ny firmware.

//Jimmy

Barritus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
november 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1270561
oktober 25, 2011 - 8:00 f m
sp_Permalink sp_Print

Kör trådlöst. Har ingen ny elektrisk pryl heller, men grannen kanske. =) Har provat flasha in ny fw utan förbättring. När jag skickar filer över nätverket så är det bra hastighet..

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
mars 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1270769
oktober 30, 2011 - 4:58 e m
sp_Permalink sp_Print

Barritus;1270674 wrote: Kör trådlöst. Har ingen ny elektrisk pryl heller, men grannen kanske. =) Har provat flasha in ny fw utan förbättring. När jag skickar filer över nätverket så är det bra hastighet..

O.k, då handlar det om att byta kanal på routern. Vi har massor med vitt brus i luften samt grannar som tar plats på kanalerna. Prova att öppna gränssnittet på routern med en kablad dator. Adressen till gateway hittar du med hjälp av kommandot ipconfig. Jag har lagt en liten beskrivning på detta här>>> . När du hittat gateway öppnar du adressen i en webbläsare, loggar in som admin på routern och försöker hitta något med wireless channels. Det bästa är om du kopplar en dator till routern och sedan testar med den dator du vill köra trådlöst på för att hitta den bästa kanalen för trådlöst. Tro mig, detta kan göra underverk.

Barritus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
november 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1270835
oktober 31, 2011 - 9:05 e m
sp_Permalink sp_Print

Nu gick jag och köpte mig en ny wireless router.. DLINK DIR655 fick de bli. Direkt när den va inkopplad testade jag både speedtest och bredbandskollen med kanon resultat. Men efter typ 15 min märkte jag på hastigheten att den gick ner. Kollade bredbandskollen och speedtest men nu med ett värdelöst resultat. Hur fasen kan det komma sig tror ni.. kört på massa olika kanaler utan förbättring. Blir galen på detta.. haha.

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
mars 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1270846
november 1, 2011 - 6:31 f m
sp_Permalink sp_Print

Barritus;1270948 wrote: Nu gick jag och köpte mig en ny wireless router.. DLINK DIR655 fick de bli. Direkt när den va inkopplad testade jag både speedtest och bredbandskollen med kanon resultat. Men efter typ 15 min märkte jag på hastigheten att den gick ner. Kollade bredbandskollen och speedtest men nu med ett värdelöst resultat. Hur fasen kan det komma sig tror ni.. kört på massa olika kanaler utan förbättring. Blir galen på detta.. haha.

Nu framgår det inte vilket O.S du använder. Många gånger kan det vara en bra idé att stänga av brandväggen på grund av att du annars får två(en i routern och en i ditt os) innan du kommer ut på internet. Har du kolla på hur många brandväggar, antivirus o.s.v. du har på datorn?

Barritus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
november 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1270853
november 1, 2011 - 8:24 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag kör win 7 x64. Original. Os-brandväggen är avknäppt och något antivirus har jag inte ens.. Vet inte ens om dir655 har någon inbyggd brandvägg. Kan det vara adsl modemet som är knas? Det knepiga är ju att det ger ett bra resultat de första 15 min. Använder jag sambons bärbara blir det samma resultat.

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
mars 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1270855
november 1, 2011 - 8:40 f m
sp_Permalink sp_Print

Barritus;1270966 wrote: Jag kör win 7 x64. Original. Os-brandväggen är avknäppt och något antivirus har jag inte ens.. Vet inte ens om dir655 har någon inbyggd brandvägg. Kan det vara adsl modemet som är knas? Det knepiga är ju att det ger ett bra resultat de första 15 min. Använder jag sambons bärbara blir det samma resultat.

Alla dessa hemmaroutrar har en inbyggd brandvägg. Du skriver om ett modem. Är det en modemrouter eller en ordinär? Är det adsl eller dsl-modem? Jag menar, kopplar du den till ett vägguttag eller telefonlinjen?

Barritus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
november 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1270857
november 1, 2011 - 8:43 f m
sp_Permalink sp_Print

Det är ett vanligt adsl modem.. Zyxel.. Som du kopplar till teleuttag.

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
mars 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1270881
november 1, 2011 - 1:55 e m
sp_Permalink sp_Print

Barritus;1270970 wrote: Det är ett vanligt adsl modem.. Zyxel.. Som du kopplar till teleuttag.

O.k, då antar jag det är Telia som bredbandsleverantör och då har du även tv samt telefon på samma lina. Du kan läsa vad andra tycker om telias adsl abbonnemang här>>> Tro mig, kritiken är inte nådig.
Skall du ha någon chans till internet den vägen så använd kabel. Då kan du få, med lite tur, 8 Mbit på 24 MB linan.

Barritus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
november 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1270882
november 1, 2011 - 2:05 e m
sp_Permalink sp_Print

Har inte tv bara internet genom Telia. Bor i villa och allt har fungera klockrent till för några veckor sen.. Det är det knepigaste. Har legat på 20mbit eftersom jag har rätt nära till telestation..

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
mars 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1270883
november 1, 2011 - 2:23 e m
sp_Permalink sp_Print

Barritus;1270995 wrote: Har inte tv bara internet genom Telia. Bor i villa och allt har fungera klockrent till för några veckor sen.. Det är det knepigaste. Har legat på 20mbit eftersom jag har rätt nära till telestation..

O.k, och du menar du inte får 20 Mbit nu med kabel. Eller vad handlar det om?

Barritus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
november 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1270884
november 1, 2011 - 2:28 e m
sp_Permalink sp_Print

Precis. Varken med Kabel från gamla router eller nya routern.. men med kabel från adsl modem till dator blir det bra hastighet!.

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
mars 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1270886
november 1, 2011 - 2:49 e m
sp_Permalink sp_Print

Barritus;1270997 wrote: Precis. Varken med Kabel från gamla router eller nya routern.. men med kabel från adsl modem till dator blir det bra hastighet!.

Hemskt ledsen Barritus. Jag behöver se grejerna innan jag kan bilda mig en uppfattning. Ser ut som om du är säker på att adsl-modemet inte har någon router i sig. Ja, då är det bara att kolla sladdar, portar och all utrustning. Har du en modell-beteckning på det där zyxel-modemet?

Barritus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
november 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1271030
november 3, 2011 - 9:30 e m
sp_Permalink sp_Print

Modemet är en ZyXEL Prestige 660H Triple Play. Har nu felsökt det mesta och har kommit fram till att det är modemet som felar. Men vägrar betala 500kr för ett nytt sådant. =)

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
mars 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1271039
november 4, 2011 - 7:24 f m
sp_Permalink sp_Print

Du har fyra portar på denna, en för internet, en för iptv, och en annan för voip. Se TFM>>>
I normala fall finns det inga router eller switch-funktioner på denna utan den skall bara gå som genomskinligt adsl-modem. Det kunde dock vara så att den inte trivs med endast modem, tv och voip-delen så vad du skulle kunna testa var att helt enkelt tele-netta den till en switch. En switch har ingen brandvägg men fungerar som gateway. För att kunna göra detta måste du ställa in en fast ip på din dator. Du ställer in en fast IP i nätverksinställningar>>> (här är dynamiskt men du väljer statisk ip istället). Du provar 192.168.1.50 med nätmask 255.255.255.0 och startar om datorn. För att komma åt konfigurationen på zyxel startar du kommandoprompten och loggar in på 192.168.1.1 . Använd password 1234 . Välj meny 24 och sedan 8 ”Command Interpreter Mode”. Skriv ”sys tripleplay portbase disable” (utan ”). Nu byter zyxel till switch-läge och du skriver samma kommando igen. Du kommer sedan att få ”Port Based Policy is: Disabled” du går sedan ut med ”Exit” och meny 99.
Nu öppnar du modemet i webbläsaren på adress 192.168.1.1 och loggar återigen in med password ”1234”. Under advanced stettings väljer du LAN och väljer DHCP server none. Client IP pool starting 192.168.1.50 klicka apply. Logga sedan in på WAN och välj routing mode, Encapsulation ENET ENCAP, Markera ”Obtain an IP-adress automatically” under IP Adress och apply. Du loggar åter in och väljer wan wizard och ser till att få VPI/VCI 8/35 och LLC under multiplexing, Telia login : disable, Relogin ever : 0, Network adress trnaslation : SUA (Only). Kör diagnose och kolla att allt går igenom. Går det inte igenom så ring isdn-support på telia(undvik den vanliga för de vet inte vad en ip-adress är för något). Gå sedan in i dina nätverksinställningar och byt till dynamiskt igen(som länken ovanför. Har du nu gjort rätt har du möjlighet att använda alla portarna på modemet som nu blivit en switch istället. Får du det inte att fungera så prova att trycka in reset, dra ut strömsladden 10 sekunder(håll fortfarande reset inne), tryck in strömsaladden och fortsätt hålla in reset-knappen 10 sekunder, starta om dator med kabel i modemet och du skall ha återställt modemet till grundinställningarna. Ledsen Barritus men nu kan jag inte göra mer utan att besöka dig.

Jocke_
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
november 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1271069
november 4, 2011 - 3:23 e m
sp_Permalink sp_Print

Har tidigare använt ett Zyxel modem men kom fram till att det vara ganska störningskänsligt. Maxhastigheten sjönk sakta tills man startade om modemet. För mig var det en trådlös telefon som var inkopplade som störde. Utan trådlös telefon inkopplad eller med dubbla ADSL filter i teleuttaget fungerade det bättre. Jag bytte ut Zyxel till ett Thompson modem som fungerar utan problem.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
26 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL