November 18, 2006
Hej..
Nu har jag en netgear router som är trådlös.. jag behöver inte det trådlösa.. och jag är fete trött på en äckliga NAT brandväggen som de har pressat in i det fina vita skalet.. 😉
Vi sitter två datorer på samma nätverk, jag och mor.. såvitt jag vet, så är skillnaden mellan router som vi har nu och switch att man har samma IP på båda datorerna med switch.. så då undrar jag, kommer det funka likadant om jag pantar routern och köper en switch?
hej svejs.
August 16, 2003
om din ISP delar ut fler än 1 IP-adress till dig så kommer det fungera då switchen har fler att dela ut till anslutna datorer. får du bara en IP-adess så kommer det inte att fungera. eller det kommer fungera på en dator och du får inget internet på den andra, går kanske att krångla sig runt men...
en kompis satt på BBB fiber, han fick 4 ip-adresser, han skulle ha LAN hemma hos sig, när den 5e pluggade in sig till switshen fick han inget internet, dom fattade inte vad som var fel, dom installerade om Windows och en massa trassel fortfarande inget internet.
det trådlösa brukar gå att stänga av, samma sak med NAT eller går det inte på din router?
April 7, 2002
Du behöver göra så här.
Ta kontakt med din ISP kontrollera hur många ip-adresser det är möjligt att få vi ditt abonemang. Är det bara 1 adress som gäller så är enda lösningen att köra en router. Att du kör en router och har ett NAT skyddat nät är bara positivt. Eftersom jag får uppfattningen av de posts du skrivit i detta inlägg att du inte är jätteinsatt i hur nätverk fungerar. Inget illa menat, alla kan inte allting. Så den säkraste lösningen om du inte vill att dina datorer ska bli zombies i ett bott-nät är att du behåller routern med NAT påslaget. Undersök däremot möjligheten att göra så kallade portforwardings. Det står garranterat i manualen till routern hur du gör det.
1 Guest(s)