Router-(Throughput)|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Router-(Throughput)
Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 14, 2006 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har denna denna router (Dlink di-704p) http://www.dlink.se/?go=jN7uAY.....gRt+/daoE=
Och jag undrar om Throughputten 40Mbps är alla fyra portar tillsammans eller var för sig själv.
Jag kommer snart få 100mbit fiber från BBB och har 2 datorer anslutna till routern. kommer jag få 40Mbps i varje dator eller 20Mbps i varje`?
Tack på förhand

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
1003263
January 14, 2006 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är nog alla fyra portar tillsammans.

För att utnyttja 100 Mbit, så är det billigaste alternativet en extra dator som routar trafiken.

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
1003267
January 14, 2006 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

🙁 ...men går det att man köper ett extra nätverkskort till ena datorn och tar bort routern och låter trafiken gå genom den. men kommer den andra datorn åt internet när den andra är stängd? och vad annat ska man tänka på om man gör så?

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
1003269
January 14, 2006 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte mer på en server som står påslagen dygnet runt och routar rafiken. Men det fungerar ju också att sätta i ett extra nätverkskort i en av datorerna. Den datorn måste då vara påslagen för att den andra ska kunna surfa.

Innan du gör något så kan du ju kolla upp hur många ip-adresser du får av BBB. Får du flera, så kan du köpa en switch istället.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1003272
January 14, 2006 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Det som avses är max genomfart genom WAN porten. Dlinks 4300 är den konsument router jag känner till med högst troughput
Och den ligger på ca: 80mbit.
Så det alternativet du har är att bygga en egen av en dator och två gigabitkort.
För inte ens vanliga 100mbit kort klarar maxa oftast.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1003346
January 14, 2006 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Skaffa en gammal dator typ PIII 500Mhz med 256MB ram och två nätverkskort och så kör du med pfsense.
http://www.pfsense.com/
Du kan även köra den som trådlös router om du skaffar ett trådlöst pci nätverkskort, helst med atheros chipset.
Kör en sådan hemma och den utklassar allt annat som finns för hemmabruk, datorn fick jag så det enda jag la ut var 172 kr för trådlösa nätverkskortet.
Kör med WPA2 kryptering och ändå så maxar jag min 10/10 lina på det trådlösa nätverket.
Om du är kinkig med hastigheten på det fasta nätet så ser du till att skaffa intel nätverkskort för dom avlastar en hel del jobb från processorn.

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
1004502
January 17, 2006 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Skaffa en gammal dator typ PIII 500Mhz med 256MB ram och två nätverkskort och så kör du med pfsense.
Du kan även köra den som trådlös router om du skaffar ett trådlöst pci nätverkskort, helst med atheros chipset.
Kör en sådan hemma och den utklassar allt annat som finns för hemmabruk, datorn fick jag så det enda jag la ut var 172 kr för trådlösa nätverkskortet.
Kör med WPA2 kryptering och ändå så maxar jag min 10/10 lina på det trådlösa nätverket.
Om du är kinkig med hastigheten på det fasta nätet så ser du till att skaffa intel nätverkskort för dom avlastar en hel del jobb från processorn.

Funkar det att koppla upp flera mot ett trådlöst nic? Det funkar väl bara ad-hoc, alltså dator till dator. Ska man ha flera trådlösa datorer så krävs väl en AP som man kopplar till servern?

squarepusher
Member
Medlem
1004516
January 17, 2006 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

okey_sure wrote: [quote=squarepusher]Skaffa en gammal dator typ PIII 500Mhz med 256MB ram och två nätverkskort och så kör du med pfsense.

Funkar det att koppla upp flera mot ett trådlöst nic? Det funkar väl bara ad-hoc, alltså dator till dator. Ska man ha flera trådlösa datorer så krävs väl en AP som man kopplar till servern?

För att köra en dator som en AP så krävs det ett UNIX/Linux operativsystem, pfSense är baserad på freeBSD (UNIX) och detta gör att du kan köra din dator som en fullt fungerande AP.
Min pfSense brandvägg har kört kontinuerligt nu i 41 dar utan ett enda problem.

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
1004526
January 17, 2006 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: [quote=okey_sure][quote=squarepusher]Skaffa en gammal dator typ PIII 500Mhz med 256MB ram och två nätverkskort och så kör du med pfsense.

För att köra en dator som en AP så krävs det ett UNIX/Linux operativsystem, pfSense är baserad på freeBSD (UNIX) och detta gör att du kan köra din dator som en fullt fungerande AP.

Jo jo, har själv kört hemmabyggd router, visste bara inte om att ett vanligt trådlöst pcikort kunde agera AP =)

squarepusher
Member
Medlem
1004541
January 17, 2006 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

okey_sure wrote: [quote=squarepusher][quote=okey_sure][quote=squarepusher]Skaffa en gammal dator typ PIII 500Mhz med 256MB ram och två nätverkskort och så kör du med pfsense.

Jo jo, har själv kört hemmabyggd router, visste bara inte om att ett vanligt trådlöst pcikort kunde agera AP =)

Det är samma krestar som sitter i en "vanlig" AP, skillnaden är mjukvaran som körs

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 114
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL