Router -> Trådlöst nätverk|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Router -> Trådlöst nätverk
MakubeX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 553
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 29, 2008 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Då ligger det till såhär att jag vill lägga till en trådlös switch på nätverket.

Nu ser det ut såhär hemma, Modem->Router->Datorer.

Jag vill göra såhär, Modem->Router->Datorer+en trådlös switch.

D.v.s. bara koppla in den till router, starta den och sen poff igång i regel, behöver inte tänka på någon större säkerhet så sett då jag bor ute på landet och närmast grannen bor 2km bort. :p

Från vad jag kan hitta så är det bara trådlösa routers som jag hittar men frågan är väl egentligen om det går att göra så om jag skrev?

Kan ni isf länka till en switch som gör det, vill helst köra Linksys då jag har haft bra erfarenhet utav dem på trådat nät.

Mvh

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1212260
December 29, 2008 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det du letar efter är en Acesspunkt, men de är lika dyra som routers (med typ samma funktioner Exkl LAN switch).
Går utmärkt att använda en router som trådlös överbryggning.

En ny router är inte alls dyr och WRT54G modellen finns för en liten peng om du inte behöver bättre än 54g prestanda.
Så istället för 2 enheter så byt ut den routern du har idag bara.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

MakubeX
Kommer du hit ofta?
Medlem
1212266
December 29, 2008 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Det nuvarande nätverket är trådat men antar ivf att det är fortfarande en access punkt man ska köra på. Blir nog så att jag inskaffar en på nyår eller så. Tack för hjälpen. ^^

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1212267
December 29, 2008 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte bara byta ut den router du har idag ? Alternativt om du tvunget vill ha kvar din gamla router.
Så köp en till router med trådlöst, de är mycket billigare än acesspunkter och gör samma sak.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

MakubeX
Kommer du hit ofta?
Medlem
1212269
December 29, 2008 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, saken är väl mer att jag gillar så som det är nu, men nu när det går mer laptops i huset här så vill jag helst testa lite lungt med att köra på en accesspunkt till att börja med och sedan gå över helt och hållet till trådlöst. Inte direkt sugen på att pilla med det till mina stationära då jag har det bra draget med kablar osv redan.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
1212270
December 29, 2008 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju köpa en router o ha den som access punkt. bara att ställa in den som switch. stänga av WAN o router funktionen.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1212273
December 29, 2008 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Du behöver väl inte dra om kablarna ? Eller hade du tänkt placera din accesspunkt på ett annat ställe än din router står idag ?

En Linksys WRT54 går på en 600 någonting, om du får tag i rätt modell kan du köra in linux i den och köra mer
avancerade tjänster i den med.

Hur man använder en wrt54 som AP om man redan har en router.
http://www.wifi-forum.com/wf/s.....hp?t=75258

MakubeX
Kommer du hit ofta?
Medlem
1212274
December 29, 2008 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Accesspunkten är menat att stå på ett helt annat ställe än min nuvarande router.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
1212277
December 29, 2008 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Det du letar efter är en Acesspunkt, men de är lika dyra som routers (med typ samma funktioner Exkl LAN switch).
Går utmärkt att använda en router som trådlös överbryggning.

En ny router är inte alls dyr och WRT54G modellen finns för en liten peng om du inte behöver bättre än 54g prestanda.
Så istället för 2 enheter så byt ut den routern du har idag bara.

Ctrl: Är en accesspunkt samma sak som switch, fast trådlöst? Vill bara friska upp mina gamla kunskaper en aning. Eller finns det även trådlösa switchar så att säga?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1212278
December 29, 2008 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ungefär, En acesspunkt är en brygga mellan trådat och trådlöst eller så kan man använda den som brygga.
För att förstärka och bygga ut ett redan befintligt trådlöst nätverk.

Dock har man betydligt mer saker och tänka på gällande inställningar i en AP.
En switch har inte alls samma funktioner som en AP innan man kommer upp till
företags segmenten av vanliga switchar (övervakningsbara sådana).

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1212279
December 29, 2008 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

De trådlösa routrarna har även vanliga portar så att säga. Så skaffar du en sådan, tar du bara bort din gamla router, kör in sladdarna i den nya + att du har en antenn som du kan köra de trådlösa på så att säga. Du behöver alltså inte göra allt trådlöst bara för du köper en router som har stöd för trådlöst nätverk (förutsatt att du köper en med vanliga portar).

Konfigurationerna är oftast väldigt lätta. Trådbundna delen är det ju inte speciellt mycket pilla med (beroende på vilka krav man har). Den trådlösa brukar det finnas guider till. Typ i stil med:

1. Ange namn på tråflöst nätverk.
2. Ange typ av signal.
3. Ange typ av kryptering (om någon) och ange lösenord.
4. Klicka på typ "Slutför Konfigurationen".

Ska du sitta med din gamla router, sen skaffa en accesspunkt (som kostar lika mycket som en ny router) och sen konfa det så blir nästan både jobbigare och dyrare.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 61
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL