September 7, 2003
Jag har i dagarna beställt telia adsl 8mbit och nu har jag tänkt att bygga ett seriöst nätverk hemma (inte kablar i trappan som nu). Jag bor i 1,5 plans hus och huvudjacket är på övervåningen. Det är 3 datorer som ska dela på linan. en kommer stå uppe vid huvudjacket en på neder våningen nästa precis under den första datorn och den sista kommer att stå i ett ute hus, cirka 35-45m dit från stället där accesspunkten(om det blir trådlöst) kommer att stå. Det finns möjlighet att dra Tp hela vägen men det är lite bökigt (har en tom slang till "lilla huset". Finns det några bra trådlösa routrar som orkar med lite avstånd? max 50 m med bra täckning och så att det går att utnyttja linan till fullo. Bor för övrigt i trävilla från 1800-talet. kanske 108mbps så att det går att skicka nån fil om det behövs genom nätverket.. Nästa fråga.. Gammal dator som står å delar internet brandvägg mm. eller en router? trådlös accesspunk plus server. kabel, switch plus server, router eller trådlös router! Även förslag på "fasta" routrar som klarar 8mibt med marginal. Berätta gärna om egna erfarenheter med olika produkter 🙂
Finns det någon router som klarar gbit nätverk (inte på wan) utan bara i nätverket? Vilken sorts kabel är bäst i gbit nätverk 5e eller 6an är de båkåt koplitabla alltså går det köra ett 10/100 kort på en cat 6 kabel?
Tacksam för svar!
May 23, 2001
Alla kablar är bakåtkompatibla.
Skulle haft en gammal dator som står och delar internet samt med brandvägg och grejer. Sen om du har en laptop som du flyttar runt mycket hade jag skaffat trådlöst till den. Annars hade jag dragit tråd. När jag flyttar filer i mitt trådlösa (108mpbs) får jag ut max 3.5 MB/s så det är ju lite slött. Sen hade jag dragit kabel till alla stationära, bökigt kanske men ack så fint när det väl är klart.
3com och Netgear har väl bra grejer, någonting du ska undvika är Dlink, de verkar krångla en jädrans massa. Annars kan jag tyvärr inte mycket om räckvidd och sånt.
November 10, 2003
May 23, 2001
jgb_jgb wrote: skaffa en router/gateway istället , med inbyggd switch och trådlöst. eftersom du bor i hus så blir elräkningen billigare + att det blir lättkonfigurerat.
lycka till
Tror inte det märks på elräkningen nämnvärt om man har en dator som står och tickar, de drar inte så mycket. Dessutom så får man bättre fart och stabilitet med en dator. Då dagens routrar/gatewayar inte alltid håller måttet.
May 9, 2001
Iom. min flytt belv det även en ny ISP. Just nu har jag Telias ADSL 8000 (8 Mbit).
Jag fick med ett D-Link DSL-300T ADSL modem när jag beställde tjännsten.
Efter modemet har jag en D-Link DI-514 Wireless Router. Fungerar utmärkt för mig.
Hastigheten beror ju på vart man ladar från. Om jag laddar någon patch från FragZone så ligger jag på ungefär 800 kb/s.
Jag kör iof. med kabel till mina datorer eftersom det ger mest stabilitet och prestanda.
Kör jag stremad video från internet via det trådlösa så försvinner kontakten efter typ 20 sekunder.
Just därför kör jag med kabel.
2 Guest(s)