November 24, 2005
Hej.
Jag har skaffat ADSL i Thailand och fick med en router 'på köpet', en XAVi x8122r...
Min uppkoppling verkar få problem med jämna mellanrum, särskilt när jag använder BitTorrent eller DC++ intensivt. Det som händer är att mina nedladdningar på DC++ gradvis sjunker ner till noll, sen tappar jag kontakten med hubbarna en efter en. Efter någon minut kan jag ansluta till hubbarna igen och återuppta nedladdningarna, men efter inte så länge uppstår samma fenomen igen.
Efter att ha försökt leta info på nätet om vad det kan bero på, och efter att ha lekt med inställningarna i både uTorrent (minskade antalet samtidiga anslutningar till först 200 och sedan ner till 100) och DC++ (lekte med "Use small send buffer if uploads slow downloads a lot" samt lite olika autosökalternativ, samt ha ändrat antalet TCP/IP anslutningar i Windows XP (ökade till 50 med ett litet tweakprogram) utan att någonting förbättrats börjar jag misstänka att problemet ligger i routern, att den inte klarar av att ta emot så många in-och utgående anslutningar samtidigt att den lägger av en stund innan anslutningen kommer igång igen.
Några åsikter om ni tror det stämmer, eller har ni andra teorier om vad det kan bero på - och framför allt - vad kan jag göra för att lösa problemet?
Alla idéer mottas tacksamt.
🙂
April 7, 2002
Det verkar som den routern ska någon form av consol/telnet-interface
Om du kan använda någon av dessa interface och kontrollera minnesanvändning och/eller processorbelastning på routern när du belastar den med dc++ eller bittorrent så kan du se om det beror på routern eller din isp.
Vet inte hur operatörerna är i Thailand... men om man ser efter svenska förhållanden, så verkar det helt enkelt som routern blir överbelastad med anslutningar och sedan börjar dumpa dom efter ett tag. Beror troligtvis på någon bug i sådana fall. Finns det kanske någon firmwareuppgradering till den?
Annan orsak kan ju vara operatören som blockerar de tjänsterna... (på något mysko vis) men det verkar långsökt.
1 Guest(s)