Routern får tuppjuck ? - XAVi x8122r|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Routern får tuppjuck ? - XAVi x8122r
samsungen
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
November 24, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 11, 2005 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej.

Jag har skaffat ADSL i Thailand och fick med en router 'på köpet', en XAVi x8122r...

Min uppkoppling verkar få problem med jämna mellanrum, särskilt när jag använder BitTorrent eller DC++ intensivt. Det som händer är att mina nedladdningar på DC++ gradvis sjunker ner till noll, sen tappar jag kontakten med hubbarna en efter en. Efter någon minut kan jag ansluta till hubbarna igen och återuppta nedladdningarna, men efter inte så länge uppstår samma fenomen igen.

Efter att ha försökt leta info på nätet om vad det kan bero på, och efter att ha lekt med inställningarna i både uTorrent (minskade antalet samtidiga anslutningar till först 200 och sedan ner till 100) och DC++ (lekte med "Use small send buffer if uploads slow downloads a lot" samt lite olika autosökalternativ, samt ha ändrat antalet TCP/IP anslutningar i Windows XP (ökade till 50 med ett litet tweakprogram) utan att någonting förbättrats börjar jag misstänka att problemet ligger i routern, att den inte klarar av att ta emot så många in-och utgående anslutningar samtidigt att den lägger av en stund innan anslutningen kommer igång igen.

Några åsikter om ni tror det stämmer, eller har ni andra teorier om vad det kan bero på - och framför allt - vad kan jag göra för att lösa problemet?

Alla idéer mottas tacksamt.

🙂

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
990357
December 11, 2005 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Det verkar som den routern ska någon form av consol/telnet-interface
Om du kan använda någon av dessa interface och kontrollera minnesanvändning och/eller processorbelastning på routern när du belastar den med dc++ eller bittorrent så kan du se om det beror på routern eller din isp.

Vet inte hur operatörerna är i Thailand... men om man ser efter svenska förhållanden, så verkar det helt enkelt som routern blir överbelastad med anslutningar och sedan börjar dumpa dom efter ett tag. Beror troligtvis på någon bug i sådana fall. Finns det kanske någon firmwareuppgradering till den?

Annan orsak kan ju vara operatören som blockerar de tjänsterna... (på något mysko vis) men det verkar långsökt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL