January 21, 2005
Det finns säkert 1000 trådar om detta men ändå 😉 Det är så att jag har funderingar på att köpa ett trådlöst paket med 2 PCI-kort och en router. Routern kommer jag placera ute i hallen där dom har satt upp BBB modemet. Till frågan nu då. Kommer det gå med en dator som står 5-20meter från routern? Eller kommer det bli en sådan prestandaförlust att det inte kommer fungera alls? Sedan hur snabbt finns det är det 54mbit som gäller fortfarande eller?
//Fluffy
January 21, 2005
Relaxia wrote: Jo det kommer funka. 20m är inte så mycket.
Säg att du skulle ha routern på bryggan så skulle du nog behöva ro några hundra meter rakt ut innan du skulle märka prestandaförlust.
Det är väggarna som är hindret.
Okej 😉 gick och knackade lite i väggarna kom fram till att det är en tjock betongvägg resten var gips bara. Så så stor prestanda förlust ska det nog inte bli.Farsan sitter bara mest och surfar och spelar in film så. Jag spelar dock men jag kommer ju befinna mig närmast routern och så är det bara gipsväggar 😉
Dadde:Okej då får jag kolla på det då 😉
EDIT:
Har nu kollat på lite olika "acesspunkter för trådlöst lan", Men alla har bara 1 lan port, det är denna som kopplas in i modemet?
Sedan vilken IEEE support rekommenderar ni?Har sett att IEEE 802.11b/g är bäst men eftersom jag kör med trådlösa telefoner är kanske detta inget att rekommendera?
Sist men inte minst Vilket märke är bra? D-Link vet jag har en router av det märket just nu. Zyxel var ju billiga men är det något att ha?
March 19, 2003
Läste M3's test av wlan produkter och netgear fick bäst i test.
Hösta hastighet osv.
Jag hade sattsat på netgear alla fall, deras 108mbit ap och kort.
Inte för att man brukar komma i närheten av de där 108mbiten men den kom alla fall högst på listan. 😉
Sen så när du ställer in ap'n så ska du helst undvika mixed mode dvs b/g. Om du har G kort så sätt den på g.
Annars så blir de lite oönskad bandbredds dropp enligt testerna, men de märker du själv också.
Sitter med d-link kort just nu och funderar lite på att byta till netgear då den får fnatt ibland och tappar nätet 30ggr på raken var annan sekund.
Har också invisterat i grövre antenner en orginalet.
March 19, 2003
Fluffy-141 wrote: Okej låter som detta blir en dyr invenstering bara för att kunna utnyttja mitt Bredband som jag vill ha 🙁 Får väl hålla mig till sughem då 😀
Kan vara skönt att slippa svära och fräsa åt alla sladdar som går till varje rum och korsar alla golv, så det kan vara en bra invistering ;).
2 Guest(s)