October 1, 2003
Först vill jag bara tala om att mina kunskaper inom nätverk är lika med noll, därmed kunde jag inte heller komma på den bästa rubriken.
I alla fall, min router, en D-link 604, fungerar inte riktigt som jag vill.
Ibland, eller ganska ofta när jag och min bror surfar samtidigt stängs internet av och när jag kollar vad jag ar för ip är det ibland 0.0.0.0 eller ngt annat.
Detta inträffar aldrig om vi antingen sätter internetkabeln direkt i ngn dator eller om bara en dator är på men sitter i routern.
Routern är helt ny, köpte en ny efter att vi haft samma problem med den förra, en likadan, men den fungerade iaf i några år.
Vad ska vi göra ? Är det ngt fel på routern eller är det ngt annat som är fel ?
Tacksam för svar :bok:
June 3, 2001
gyZZ wrote: Ibland, eller ganska ofta när jag och min bror surfar samtidigt stängs internet av och när jag kollar vad jag ar för ip är det ibland 0.0.0.0 eller ngt annat.
Jag har samma problem med min D-link dock en 804.
Skitstörande.
Det dör 2 gånger i timmen när felia skickar ut nya IP:n.
April 1, 2001
gyZZ wrote: I alla fall, min router, en D-link 604, fungerar inte riktigt som jag vill.
Ibland, eller ganska ofta när jag och min bror surfar samtidigt stängs internet av och när jag kollar vad jag ar för ip är det ibland 0.0.0.0 eller ngt annat.Detta inträffar aldrig om vi antingen sätter internetkabeln direkt i ngn dator eller om bara en dator är på men sitter i routern.
Nja, Internet stängs inte av bara sådär. Det är lite för stort för det.
Vad är det för IP-adresser på de båda datorerna? Det är ju routern som skall ha en publik IP-adress, datorerna bör ha IP adresser som börjar på 10, 172 eller 192. Är du säker på att *NAT är installerat och konfigurerat i routern? Om NAT inte används så kommer Internetanslutningen bara fungera på en dator. (Om IP-adressen på din dator inte börjar på 10, 172 eller 192 så används förmodligen inte NAT).
*NAT (Network Adress Translation) används för att ett privat nätverk skall kunna dela på en anslutning (en IP-adress) mot Internet.
October 1, 2003
Iceman wrote: [quote=gyZZ]I alla fall, min router, en D-link 604, fungerar inte riktigt som jag vill.
Ibland, eller ganska ofta när jag och min bror surfar samtidigt stängs internet av och när jag kollar vad jag ar för ip är det ibland 0.0.0.0 eller ngt annat.Detta inträffar aldrig om vi antingen sätter internetkabeln direkt i ngn dator eller om bara en dator är på men sitter i routern.
Nja, Internet stängs inte av bara sådär. Det är lite för stort för det.
Vad är det för IP-adresser på de båda datorerna? Det är ju routern som skall ha en publik IP-adress, datorerna bör ha IP adresser som börjar på 10, 172 eller 192. Är du säker på att *NAT är installerat och konfigurerat i routern? Om NAT inte används så kommer Internetanslutningen bara fungera på en dator. (Om IP-adressen på din dator inte börjar på 10, 172 eller 192 så används förmodligen inte NAT).
*NAT (Network Adress Translation) används för att ett privat nätverk skall kunna dela på en anslutning (en IP-adress) mot Internet.
Ip:n på min burk börjar på 192, vet inte hur det är min brosas
May 9, 2001
oxiswoofer wrote: nee...skriv typ
dator1 : 192.168.0.100
dator2: 192.168.0.101nått sånt, men 192.168.0.xxx brukar vara standard
Man måste fylla i Default Gateway och DNS också. Annars fungerar det inte.
Du skriver i IP som ovan.
Nätmasken ska vara 255.255.255.0 på båda datorerna.
Default Gateway ska vara 192.168.0.1 (routerns IP)
DNS ska vara 192.168.0.1 (routerns IP)
192.168.0.1 brukar vara en standardadress till routern.
Internet finns ju på routern och då måste man ju "visa" datorerna vart internet finns.
Routern är en slags gateway till internet.
1 Guest(s)