October 1, 2003
har ett väldigt jobbigt problem med ovanstående router rp614.... Jag har två st datorer som båda har internet genom routern. När man har varit inne på internet ett tag så måste man reboota routern eftersom att internet slutar fungera. Antar att det har med några inställningar att göra. Har bl.a försökt att sätta in fabriksinställningar och då funkar internet ett tag men sen lägger det ner igen. När den lägger ner försöker den ansluta till någon 81.211.105.37 adress men internet funkar inte såklart då. Någon som vet vad som kan vara felet ? har både virusscannat och resnat bort all spyware på båda datorerna. snälla hjälp. Bara nu medans jag skrev det hår så var jag tvungen att reboota routern 1ggr.. *händer var 3:e, 5:e minut.
/pewe
Jag är faktiskt granne med Plupp..
February 10, 2003
du, vad har du för internet? jag hade det problemet med min förra router, nu när den pajja var jag in till overclockers å snacka lite + köpte en ny.. han frågade vad jag hade för internet, router (hade samma problem som du beskriver ovan) kan sa då att routern var troligen lite för sölig på wanporten (ja den kan vara det även om man inte har 10mbit, tydligen.. :P)
han sa då att det var det, han hade haft samma problem då han bytte från 512kbit till 2mbit med hans gammla router.. sen bytte han och då funkade det klockrent..
March 19, 2003
Kan de inte vara att DNS'en muppar sig?
Så när ditt nät dör kan du pinga?
t.ex http://www.sunet.se eller deras "rena" ip?
December 15, 2002
Ifall man inte har fast ip använder man DHCP. Alltså en server som automatiskt delar ut ip till datorer som vill ansluta.
Om du inte har ett fast ip från din ISP (internetleverantör), så får routern ip via DHCP. Detta ip har man till låns under x antal minuter. Vid en felkonfigurering utav routern tappar man ip efter ett tag och således lägger uppkopplingen ner sitt liv 🙂
February 1, 2002
pewe` wrote: jag fattar inte, nu har internet lagt av helt och hållet :/ när jag försöker logga in får jag bara ett meddelande "söksidan kunde inte hittas" börjar bli frustrerad... Får väl ta å ringa kundtjänsten då 😉
Inte så konstigt om du inte fått nåt ip av routern... slå på dhcp igen.
October 1, 2003
har kvar problemet bara det att nu funkar inte internet överhuvudtaget... Har lämnat in den hos den lokala datafirman och dom säger att det inte är något fel på den.. Det mysko ä'r att det kan inte vara nån inställning som är fel eftersom jag har båda mina datorer nyformaterade så att dom kör med standard.. förra gngen funkade dessa... Ska kolla om det är kabeln men tvivlar på det.... Routern delar inte alls ut ip nu men jag kommer inte heller in på den ( 192.168.0.1) hjälp ? 😀
Jag är faktiskt granne med Plupp..
May 23, 2001
Anledningen till att du inte kommer in på den är att din dator i inte ligger i samma IP serie som routern, om du har stängt av DHCP på routern. För windows kommer då att hitta på ett eget IP som verkar bra. Om du sätter ett fast IP på routern ta 192.168.0.2 sedan så surfar du in på routern och sätter på DHCPn igen. Sedan är nog detta med all säkerhet något DNS problem skulle jag tro, testa att sätt en manuel DNS på din dator. Kan tyvärr ingen DNS server i huvudet men någon annan borde veta nån.
1 Guest(s)