router+trådlösrouter..?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
router+trådlösrouter..?
Enissio_7
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
Member Since:
August 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 8, 2007 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja

Jag behöver hjälp. Jag har en stationär dator som är uppkopplad i en router Thomson Alcatel 510. Nu är det så att jag också har en bärbar dator med vista som jag vill koppla upp så jag kan nå internet. Har också en Philips SNB6500 (?) trådlös router som jag vill koppla upp mig på med den bärbara.

Jag har fått tipset att stänga av DHCP i den trådlösa och koppla alla nätverkskablar i LAN-portarna och detta har jag gjort. Internet och så funkar på den stationära men inte på den bärbara, den får ingen kontakt. När jag skriver ipconfig så kommer det bara fram att jag är frånkopplad.

Snälla hjälp jag har ingen aning om vad som ska göras och jag pallar verkligen inte mer.

Tack på förhand

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
December 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1159050
October 8, 2007 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

ursäkta att jag frågar, men du har ingen aning om hur många ggr morsan har ringt och klagat på att internet inte lägre fungerar på bärbara.

Är det trådlösa nätverkskortet aktiverat?

Enissio_7
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
Member Since:
August 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1159053
October 8, 2007 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, asså jag har vart uppkopplad med den bärbara innan fast då var kablarna kopplade på ett annat sätt mellan routrarna, och DHCP var aktiverat. Detta medförde att datorerna krockade och hade lika IP:n eller något så jag fick det där tipset och nu kan jag inte koppla upp mig med den bärbara.

Enissio_7
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
Member Since:
August 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1159054
October 8, 2007 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer det bli någon skillnad om jag köper ett vanligt modem och kopplar in det istället för den trådbundna routern?

sheazar
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 99
Member Since:
October 22, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1159256
October 10, 2007 - 5:20 am
sp_Permalink sp_Print

Enissio_7 wrote: Ja, asså jag har vart uppkopplad med den bärbara innan fast då var kablarna kopplade på ett annat sätt mellan routrarna, och DHCP var aktiverat. Detta medförde att datorerna krockade och hade lika IP:n eller något så jag fick det där tipset och nu kan jag inte koppla upp mig med den bärbara.

Om problemet var att datorerna tilldelades samma ip kan du då inte bara ha dhcp aktiverat men ställa in routrarna på att tilldela på olika intervall?

Enissio_7
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
Member Since:
August 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1159334
October 10, 2007 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej jag bryr mig inte mer. Ska köpa ett nytt modem med router + trådlöst så jag slipper hålla på, pallar inte mer.

cerx
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
Member Since:
August 24, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1163474
November 7, 2007 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har också ett problem. Det är så att vi har haft en trådlös router ett tag, men jag ville koppla in en till router i mitt rum så jag kan ha samma kabel till routern, och sedan två kablar från den till datorn och Xboxen. Precis då jag hade gjort det fungerade internet fint, men jag stängde av DHCP-inställningarna på min router för att datorn skulle vara i samma nätverk som övriga datorer. Efter att jag jgorde det kan jag inte komma in på routern varken med 192.168.0.1 (den trådlösa har 192.168.1.1 och den får jag kontakt med) eller routerlogin.com, .net eller vad det var. Jag har provat trycka in återställningsknappen bak på routern flera gånger, och bytt uttag för kablarna men jag kan helt enkelt inte få kontakt med den. Några idéer?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 83
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL