January 15, 2002
Hejsan.
Det är så att jag och en polare upprättade ett litet nätverk och ville dessutom dela internet anslutningen, som förövrigt är Telias Comhem (1mbit) Av en slump hade jag en dator med Windows 2000 Server och använde den som ICS (InternetConnectionSharing) dator. Det funkade dessvärre inget vidare, då bandbredden på anslutningen till våra datorer blev väldigt begränsad. Så istället för ICS så upprättade jag ett NAT protokoll som ger lite mer möjligheter för routing.
Allt funkar perfrekt, inga flaskhalsar i internet delen, och allt sköter sig självt med gatway m.m på klienterna som jag har upprättat genom DHCP tjänsten. Men så helt plötsligt när man kanske laddar hem nåt över natten och ska surfa igen så kommer man inte ut på web sidor.
Alla nerladdningar och dylikt som redan kör, fortsätter att ladda ner, och jag misstänker att själva "IP routingen" funkar men inte DNS förfrågorna mot externa DNS servar (10.0.0.1, 10.0.0.2 i telias fall) därav felet med websidor. Men intern DNS (inom domänen mot klienterna) funkar dock fortfarande. Det konstiga är att det här kan hända när som helst.. men oftast runt 12timmars mellanrum. Det enda som funkar är att starta om serven och logga in på telia igen, notera dock att jag inte får uppdaterat IP, utan samma som förut, men det funkar iaf (i kanske 12 timmar).
Nån som har nåt tips...
... skippa rekommendationer om Linux och hårdvaru-routrar tack!
/ Dawe
January 15, 2002
Som det är nu kör jag med Windows 2000 servers egna DNS tjänst, som jag tycker funkar utmärkt. Under egenskaperna på DNS Servern (i DNS hanteraren) kan man ställa in s.k. Forwarders, som då ska peka på externa DNS, där kan man också ställa in timout för varje DNS server, det står som standard 5 sek. Alltså så fort en klient inom nätverket skickar en DNS förfrågan som inte finns inom domänens subnät (192.168.0.0) så frågar den direkt första forward.. får den inte svar skickar den vidare till forward nr 2 efter två sekunder.
DHCP servern är inställd så den renewar adress-lånen efter ca en vecka. Däremot har jag inte sett över DNS uppdateringa (dynamic uppdate), kanske att det har nåt med det att göra. DNS:en får endast göra "säkra uppdateringar" alltså uppdatera till klienter/användare som finns i active directory, för jag kör alltså active directory integrerad DNS.
Kanske om det blir nåt med att servern inte ser anslutningarna som "säkra" vilket skulle vara skumt, eftersom alla datorer och användare finns inlagda i Active Directory... aja jag vet inte... ingen som har haft liknande symptom/problem?
1 Guest(s)