November 28, 2001
Har nu fått min bredbandsrouter, en Netgear RP614... men hur jag än gör så kan jag inte få något ip från BBB, har ställt in den på dynamiskt IP, men det hjälper inte!? Provade och tog med den till jobbet, kopplade den mellan min dator där vårt nätverk som då har en DHCP Server och den fungerade perfekt!
Har ringt BBB support men de supportar inte när man har en router mellan bara direkt i datorn, de försökte dock hjälpa mig lite, men visste inte varför det inte funkade.
Nån som lyckats, eller vet var problemet kan ligga?
Har ju tidigare testat en RP114 utan problem, det enda var att den halverade prestandan till hälften dvs 5MB/sek. så därför tänkte jag prova denna den senare modellen.
/Andreas
July 2, 2001
Jag mecklade lite hos en kompis med BBB för ett tag sedan. Vi kom fram till att man måste göra en DHCP-release på den maskinen man kopplar ur för att en ny maskin ska få en IP. Annars verkar det vara låst mot MAC-addressen. Iofs så har han 5 maskiner ikopplade och vi ville byta en sådan mot en RT314 router.
Har dock för mig att BBB's DHCP ger upp efter 10-20 minuter eller så.
November 28, 2001
Varför använda... tja den har ju inbyggd brandvägg m.m. och kostar inte mer än en hubb i stort sett så. =)
Jag provade att ha bara datorn inkopplad och köra ipconfig /release och sen flytta över kabeln från datorn till routern men nääää!
Vet inte vad jag ska hitta på mer nu... har provat att låna ut den till en kompis som också har BBB för att se om han får samma problem, får väl höra ikväll.
May 9, 2001
Bol^ wrote: Varför använda router till BBB ?
du får ju 5 ip av dem....Tja, om du har mer än 5 datorer kanske..
Jag använder routern för att dela av mitt egna nät från Bredbandsbolagets nät. Vill inte vara beroende av att Bredbandsbolaget ska göra inställningar på mina nätverkskort. Titt som tätt så funkar det ju inte. Jag vill gärna komma åt mina andra datorer så just nu kör jag med fasta IP på mitt egna nät och har routern som gateway ut till internet.
December 2, 2001
Hade samma något liknande probelm när jag bytte min sktena proxy mot en router men jag ringde bara upp till stationen och så gjorde dom nått med mitt ipnummer och så fungerade det! (har visserligen inte BBB utan sunkigt 0.5 men dom använder sig av ungefär samma system)
January 8, 2001
Hmmm.. såvitt jag förstått finns det ingen "bredbandsdelare/router" för hemmabruk (=billig) som klarar av att routa de 10mbit in och ut som man får av BBB - så du tappar förmodligen en jävla massa bandbredd/prestanda mot internet på att sätta in en så'n där tingest i ett BBB-jack, jag tänkte bara säga det ;p
...åså får du juh fem ip-adresser som sagt, varför krångla med NAT när det inte behövs?
May 23, 2001
Finns väl en ganska billig (nåja beror på hur sin ekonomiska situation ser ut) som Netgear har gjort minns tyvärr ej modell nummret men den är iaf på 10MBit/s
Sweahe, vad menar du med "burken" är det datorn eller routern?
Om det är datorn du menar så är det ju så att om du kopplar in en router som bara klarar av 5MBit/s och du har BBB på 10MBit/s så kommer datan först att gå igenom routern och då kommer den att halvera din fart.....
May 23, 2001
När det står att den är gjord för 10/100 så menas att alla portar utan wan porten kan köra 10 eller 100MBit/s... kolla va wan porten har för hastighet men jag tror den är på 10Mbit/s på din modell men jag är inte säker...
Ditt problem vet inte va vi ska hitta på åt =)
November 28, 2001
Stämmer! Den routern klarar visst bara 10Mbit på WAN porten men 10/100 på de andra portarna. Men det borde inte va problemet, då det står 10Mbit om jag trycker in den direkt i datorn.
Man kan i routern välja mellan att ställa in att routern ska ha en fast IP eller en dynamisk.
I vilket fall som helst så ger jag upp denna modell, ska försöka kränga den till nån som har ADSL. Har beställt en FR114WGE istället nu, den har 10/100 WAN port me förresten, dessutom så har den en PCMCIA plats där man kan stoppa in ett wireless kort sen om man vill... alltid trevligt ju! =)
(hoppas den funkar bättre... å en del dyrare e den iofs)
1 Guest(s)