March 23, 2003
Jahapp... Nu har jag haft lite problem med det trådlösa här hemma. En av datorerna har haft problem med att uppräthålla uppkoppling.
Nu har jag stängt av allt vad säkerhet heter (WEP/WPA/WPA2) och då funkar det bra.
MEN jag har aktiverat något som heter MAC-filtering. Jag säger alltså åt routern att bara dessa MAC-adresser ska få tillgång till LANet.
SSID visas alltså och ser ut att vara helt öppet, men bara datorer jag har lagt till fungerar.
Till frågan: Hur säkert är detta?
Jag vet att man kan "spoofa" MAC-adresser osv. Men kan jag sova lugnt om nätterna när jag kör på det här sättet? Bör jag dölja mitt SSID?
September 1, 2002
MAC-filtrering förhindrar att andra kan ansluta sig till ditt nätverk. Som utomstående kan man med lite analys spoof:a sig in i nätverket, men vanliga datoranvändare är nog inte ens medvetna om att det går att göra.
Det är ett OK skydd för intrång för de allra flesta fallen, men precis som med inbrott i hus är det svårt att försvara sig mot en "proffesionell" inbrottstjuv om denne har bestämt sig för att bryta in.
Det man däremot missar med MAC-filtrering är ju krypteringen. Med en okrypterad trådlös anslutning är det mycket enkelt att läsa av trafiken och snappa upp eventuell känslig information.
March 14, 2001
Ja helt okrypterat vill då inte jag köra.
Men du skriver att allt fungerar bra när du kör okrypterat, men funderar ändå på att köra WEP, borde du inte också kunna få ingång WPA/WPA2?
Det är inte bara dålig mottagning som gör att datorn tappar anslutning?
Kör man WPA/WPA2 med en nyckel som är så långt ifrån ett vanligt ord man kan komma, med alla möjliga konstiga tecken och på det ett lika konstigt SSID som är dold och du har ett väldigt säkert nätverk då det endast är möjligt att bruteforca nyckeln för att komma åt det trådlösa nätverket och med dagen datorer tar det väl sisodär några
1 Guest(s)