säkert WLAN?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
säkert WLAN?
Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 16, 2008 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jahapp... Nu har jag haft lite problem med det trådlösa här hemma. En av datorerna har haft problem med att uppräthålla uppkoppling.

Nu har jag stängt av allt vad säkerhet heter (WEP/WPA/WPA2) och då funkar det bra.
MEN jag har aktiverat något som heter MAC-filtering. Jag säger alltså åt routern att bara dessa MAC-adresser ska få tillgång till LANet.

SSID visas alltså och ser ut att vara helt öppet, men bara datorer jag har lagt till fungerar.

Till frågan: Hur säkert är detta?
Jag vet att man kan "spoofa" MAC-adresser osv. Men kan jag sova lugnt om nätterna när jag kör på det här sättet? Bör jag dölja mitt SSID?

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1189341
April 16, 2008 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går att hitta dolda SSID också..
Beror lite vad för grannar du har..

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1189387
April 17, 2008 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

MAC-filtrering förhindrar att andra kan ansluta sig till ditt nätverk. Som utomstående kan man med lite analys spoof:a sig in i nätverket, men vanliga datoranvändare är nog inte ens medvetna om att det går att göra.
Det är ett OK skydd för intrång för de allra flesta fallen, men precis som med inbrott i hus är det svårt att försvara sig mot en "proffesionell" inbrottstjuv om denne har bestämt sig för att bryta in.

Det man däremot missar med MAC-filtrering är ju krypteringen. Med en okrypterad trådlös anslutning är det mycket enkelt att läsa av trafiken och snappa upp eventuell känslig information.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1189388
April 17, 2008 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Mjo, man får ju se till riskbilden och den är inte särskilt stor för mig tycker jag...

Precis, jag kom ju att tänka på det där med att det är helt okrypterade signaler som man skickar ut.
Funderar på att köra vanlig WEP bara för att den itne ska vara helt klartext...

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1189549
April 18, 2008 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja helt okrypterat vill då inte jag köra.
Men du skriver att allt fungerar bra när du kör okrypterat, men funderar ändå på att köra WEP, borde du inte också kunna få ingång WPA/WPA2?
Det är inte bara dålig mottagning som gör att datorn tappar anslutning?

Kör man WPA/WPA2 med en nyckel som är så långt ifrån ett vanligt ord man kan komma, med alla möjliga konstiga tecken och på det ett lika konstigt SSID som är dold och du har ett väldigt säkert nätverk då det endast är möjligt att bruteforca nyckeln för att komma åt det trådlösa nätverket och med dagen datorer tar det väl sisodär några

Pertan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 316
1190808
April 29, 2008 - 3:06 am
sp_Permalink sp_Print

Satsa på WPA/WPA2 då WEP går att knäcka på 10-15 Min. Har testat på mitt egna wlan. 64-Bit WEP går att fixa på lite mindre tid.

Men då måste det vara en som verkligen vill knäcka. Tror inte en svensson får för sig att knäcka något wlan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 77
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL